2024-11-23

CUARENTA AÑOS SIN TOMÁS SALVADOR

 

TOMÁS SALVADOR VALCANALILLO (1)

 

Tomás Salvador murió a 23 de junio de 1984 casi en la miseria nadie lo recuerda, yo sí. España es mal pagador con sus genios. Castilla desprecia lo que ignora y teme al talento y a los que dicen la verdad pero su obra está ahí: Cuerda de Presos, División 250 (una de las mejores novelas escritas en Europa sobre la segunda guerra mundial, narra la caída de Novgorod frente a Petrogrado el Día de la Resurrección, y un día resucitarán las cúpulas de la catedral de san Isaac y así ha sido; porque a lo último de la novela en medio del fragor del cerco de unos cuantos soldados españoles de infantería copados en el Lago Ilmen se formula la profecía de la resurrección de la ortodoxia con Putin,) “El atentado”, donde se avisa a los españoles de la peste terrorista en Vascongadas y en Cataluña “Les presento a Manolo”, “Las compañías blancas”, “el arzobispo pirata”, los atracadores”, la “nave”.

Seguramente hay en este palentino sin madera de héroe el mejor novelista de la generación de posguerra, el más cualificado narrador muy por encima de Cela pero tuvo un defecto: ser un falangista de izquierdas. Manuel de Agustí, Zunzunegui y Foxá el gran Foxá del Madrid de Corte a Checa se le acercan aunque no le igualan.

Agustín de Foxá se cansó pronto de la novela, se dio a la bebida. Agustí la ceniza fue árbol pondera la Cataluña industrial a la que admiraba Franco, y Zunzunegui componía unas novelas demasiado largas con Bilbao como escenario y eso cansa. En efecto, Salvador era el más completo luego vinieron Delibes, la Matute, la Quiroga y todo un tropel de féminas cuya abanderada sería la ovetense Dolores Medio a la que habría que calificar como la Jane Austen española.

Era don Salvador ▬ le conocí en carne mortal cuando fuimos Lalo Azcona y yo a entrevistarlo a Barcelona para el suplemento de Arriba y en honor a nosotros se puso una camisa azul vieja que le estaba prieta pues había engordado, regentaba un quiosco en la Diagonal ▬ muy sordo  a causa del estampido de un cañonazo en la batalla de Krasnii Bor cuando un disparo del 105 le trepanó los tímpanos.

Los organillos de Stalin zurraban a discreción y  la artillería alemana disparaba contra el palacio de Catalina la Grande.

Era gordo. Era falangista sindicalista y bonachón y además de Palencia, de Villada cerca de Fromista cuna del románico. Tales vicisitudes acaso le marcaron; también fue policía de Franco. Leía novelas de Agalla Christie, y eso  por lo visto no se perdona.

Quadecausa,  sus obras yacen en el olvido y sólo unos pocos escogidos tenemos la fortuna de releer a Tomás Salvador, que resucitarán algún día como resucitaron las cúpulas doradas de la catedral de Novgorod.

Tampoco se  le perdona que vistiera camisa azul, que tuviera un genio endiablado, que mandase a los machacas  a tomar polculo con un gran sentido del humor y que en su gran novela “Cuerda de Presos” hiciera un canto a la Guardia Civil.

Se trata de un escritor versátil, todo terreno; escribía  con tal facilidad una novela de espionaje como otra de contexto histórico y al cabo acabó escribiendo cuentos para niños. Fue un pionero y un dechado de la Literatura Infantil en España. Redactaba muy bien quizá demasiado bien y con harta  humildad.

Tan pronto abordaba una narración de ciencia-ficción como retrataba el tiempo de la edad media estudiando a un personaje tan inabordable como fue Pedro I el Cruel en sus Compañías Blancas. En “Historias de Valcanillo” novela en la cual revive los tiempos palentinos de su infancia y estudia la psicología del tonto del pueblo realiza un verdadero tour de force psicológico.

A través de Jacintón disminuido psíquico el lector se va a adentrar en el complejo mundo de una villa castellana con sus esplendores y miserias a mediados del pasado siglo. La agnición  o pasapalabra que se repite a lo largo del libro es la siguiente:

▬ ¿Por qué lloras, Jacintón?

▬ Porque me da la gana.

Es menester ser un poeta de recursos para desenvolverse en un asunto tan difícil como es el del retraso mental pero este novelista lo aborda con solercia y ternura sin caer en los tópicos al uso. El temblor de un cierto lirismo lleno de piedad cervantina envuelve toda la narración. Hay siempre un ángel de la guarda que protege a los inocentes de los peligros y el tonto de Valcanillo va por ahí repitiendo su estribillo de no quiero, no me da la gana, y si le dicen algo se planta a llorar. Ahí está la real gana de los españoles  una idea que no se encuentra en ninguna otra lengua indoeuropea. Da rienda a lo fantástico y hay pasajes  como cuando el protagonista conversa con los ángeles que recuerdan por su fuerza impetuosa a Gogol.

A Jacintón le echan también del infierno y en el cielo no lo quieren tal vez tenga una plaza en el limbo pero el limbo ya no lo existe lo dijo uno de los últimos papas. Así que menudo panorama.

¿Por qué lloras, Jacintón? Porque me da la gana.

continuará

 

 

 

 

PEDRO MENÉNDEZ DE AVILÉS FRENTE AL CLIMA Y LOS FRUTOS DEL NUEVO MUNDO

 

 

Cañaveral donde siglos adelante habría de dar comienzo la carrera del espacio fue la primera tierra enjuta que toparon los galeones del Descubridor de la Florida. El problema era la carestía porque pronto se acababan los bastimentos que traían de la Península. Los indios navajos les enseñaron a cazar puercos con flechas enherboladas. Cuando no había carne, la dieta consistía en palmitos e hicacos (cocos) pero siempre la amenaza era el hambre, el paludismo aparte de los franceses de Juan Girao que les atacaron en su fuerte de San Agustín.

Otro renglón nada desdeñable con que hubieron de enfrentarse eran los elementos del nuevo mundo: los ciclones y temporales de esta zona de la Bermuda donde misteriosamente desparecían los barcos y los aviones. Sin embargo, era gente de una profunda fe religiosa aunque en lo moral su conducta no fuese del todo cabal.

Se hacían la guerra mutuamente (el morbo visigótico o mal de los godos la envidia lo exportamos al nuevo mundo) sin embargo, lograron entablar buenas relaciones con los indígenas. A don Pedro los caciques lo veneraban como a un Dios cuando lo veían montar a caballo.

Al cabo de una navegación en zozobra, si desembarcaban en la playa, allí mismo mandaban los conquistadores españoles decir misa a los frailes y todos cantaban el Tedeum laudamus.

Los cronistas de indias hacen gala en sus libros de una prosa  concisa y circunspecta donde se narra de forma impávida los feroces acontecimientos y penalidades que hubieron de atravesar los quinientos soldados y naos que siguieron al Adelantado para colonizar la región. Su enfrentamiento con los soldados del rey de Francia Francisco I fue a muerte.

El desalojo de los luteranos estuvo impregnado del espiritu sangriento de la Noche de San Bartolomé pero el drama terrible de las guerras religiosas que habían incendiado el Viejo Continente y que los españoles pretendían evitar en el Nuevo.

La mayor parte de la guarnición –unos 550 asturianos y vizcaínos con unos cuantos castellanos de Tordesillas componían su alarde- que acompañaba al prócer asturiano eran veteranos de los tercios de Flandes. Tenían que vérselas con los corsarios ingleses y franceses navegando el mar de las Antillas, la costa de Sto. Domingo Cuba y el canal de la Bahama.

Tuvo que atender a un motín a bordo y sofocarlo en su capacidad almirante de la armada.

El sedicioso se llamaba Juan de la Parra, segoviano, al que un sobrino del Adelantado, Pero Menéndez Marqués, mandó colgar de una gavia del palo mayor. Entretanto, dejándolo de lugarteniente embarcó en una carabela rumbo a Puerto Rico para hacer la aguada y cargar cazabe[1] galleta  y carne.

Esto acabado, despachó a su sobrino Pedro Menéndez Marques a España para que informase al rey Felipe II de los acontecimientos.

En marzo de 1566 por unos exploradores llega a sus oídos la noticia de que en una reserva había un grupo de cristianos como un centenar de hombres y mujeres a los que los indios habían esclavizado y vivían como animales salvajes. Eran españoles y su capitán Diego Maza cercó al bergantín del Adelantado. El cronista Solis de Meras describe así el encuentro:

Españoles hermanos nuestros sean bien venidos en nombre de Dios y de Santa María y me mandó mi capitán esta carta que os traigo…

“Y el mensajero que venia agrega el relator de estos hechos ▬ estaba desnudo el cuerpo pintado hecho indio y con sus vergüenzas cubiertas



[1] Torta americana hecha de mandioca y de may

 

EL CORBACHO

 

Antonio Parra

 

Si Marina non te place, Catalina, pues sí, face. Para leer a Alfonso Martínez de Toledo, el arcipreste de Talavera que lo mismo que el otro, el de Hita, era un pinta y de mujeres sabía lo bastante, conocimientos que, por lo que parece, no aprendió necesariamente en el confesionario, hay que estar bien dotado y con la libido en su sitio. Ser joven, gallaspero y algo marchoso como corresponde a aquellos monjes giróvagos y clérigos bigardos itinerantes por las aldeas de la cristiandad y aleluya aleluya cada uno con la suya que sabe más el necio en su casa que en la del cuerdo. La lectura de sus páginas me pone en guardia contra los insensatos que han intentado amargarnos la vida convirtiendo la religión católica en una cuestión de bragueta. En esta fe, profesada por los pecadores, no faltaron jamás los líos de faldas y de pantalones.

Ahora bien, nos proviene con el salmista de los peligros del amor humano –cárceles, torturas, estupros, violaciones, crímenes, celos, adulterios, allanamientos de morada, raptos, toda esa tristeza poscoital- pasajero y exhorta a gozar de las mieles del amor divino que es eterno. Vinagres y dulcedumbres. Con más renuncias pero con menos complicaciones. Con toda su moralina, pese a todo, nos previene el buen arcipreste de que en este campo no hay remedio.

Pues, litro y medio. Pero con frecuencia la botella pone peor las cosas. ¿Y cómo la  ve Vd.? ¿Medio vacía o medio llena?

Según se mire. A mí lo que me interesa es la prosa. El párrafo cuadrado, la palabra exacta; lo demás, percata minuta, ya digo pero vivimos en una época en que, a pesar de todo lo dicho, nadie se baja libros de Internet. El mundanal ruido del porno y los discos. Evasión quiere la masa. Y se hacen mangas y capirotes con la belleza, la estética y todos esos conceptos antiguos. En los bloggers están apareciendo millones de escritores, asociaciones, contando, bien o mal, dexteramente o en zafiedad, sus locuras, sus experiencias. Por las planchas ha pasado la apisonadora. Y la imagen que se presenta es la de una humanidad en ebullición (parejas de recién casados que nos cuentan cuanto se aman, pensionistas de Pasadena que van a las Vegas y se retratan en tejanos y con sombrero, y luego la otra cara de la moneda, la noticia que nunca traerá en sus titulares el NYT, la del soldado que acaba de perder las piernas en Bagdad y regresa a casa lisiado a una casa vacía, la Asociación de Veteranos le ayuda con los folletos de reclamación pues esta carne de cañón estadounidense no anda muy bien de letras, las cuatro reglas y vas que chutas, existe una hoja de reclamaciones y no lo saben, serán vagabundos carne de cañón y carne de taberna. Fue siempre así. A los mendigos de Castilla la Vieja en el XVI triste paga y retornar triste del soldado aunque sea de una guerra gloriosa y vencida en buena lid nadie les hacía caso y su futuro era la mendicidad. Hay que ser un pícaro o transformarse en bolchevique o en un cínico si no quieres que se te revienten las meninges.

Daca huevos, daca estopa, daca vino para estocada. ¿Y a ti quien te lo hizo? ¿Quién te pegó la puñalada? ¿Qué son esos lloros? Lloro mi desventura y estoy desarmado ante la vulgaridad y los equívocos del presente. ¿Quién vos firió en la cara? ¿Quién me vos mató? Pero oiga ¿no era Prosegur la empresa en la que trabajaba el Dioni el que se fugó con toda la pasta? Pues sí y míralos de pardo y míralas actuar tan jacarandosas. Guardia de seguridad que se cree el ombligo del mundo. Dale a un español un poquito de poder y tendremos a un tirano. Aquí lo importante es controlar al otro. Deudos somos de los inquisidores y la Prosegur vestido de pardo, el uniforme de los hitlerianos, me dan arcadas recordar, se me revuelven las tripas del estomago pues soy algo judío no faltaría más, camina lentamente por el corredor de la planta noble. La niña quiso ser policía nacional, suspendió para la Benemérita y acabó en securata. Se da aires y mucha importancia. Controla a la peña de funcionarios. Todos a sus pies. Disciplina inglesa. Dales caña. La Prosegur quiere ser la Santa Hermandad a la americana. Las mangas verdes sustituidas por una chaquetilla de paño. Canana y pistolón al cinto.

Hombre, hay que ser un poco más optimista.

La lectura es primorosa y refrescante y refleja la alegría de vivir de los siglos medios por medio que la obsesión primordial sea el sexo pero muy puesto en solfas moralizantes como reprobando los vicios y denostándolos pero en secreto practicando una inclinación inconfesable a las fuerzas de nuestra naturaleza genesica y genérica.

Y hablando de géneros y de violencia genérica o domestica eso y no hay más que darse una vuelta por las primorosas prosas del Corbacho, que es el libro que en las letras castellanas más recuerda al Decamerón de Juan Bocacho, este canónigo de Toledo que nadie sabe por qué se fue a vivir a Cataluña y formó parte del cabildo de Tortossa nos cuenta la historia de la bella Argentaria una buena moza de Barcelona que para no ser descubierta por su marido con su amante ahogó a su hijo con una de las cintas de su pelo. Aunque a la inversa el mismo suceso acaba de ocurrir en Alcalá donde un cubano se llevó por delante a la mujer con la cual cohabitaba y a un niño de once años que les espiaba.

Viejo y cruel como el mundo es esta guerra de sexos pero siguiendo con la historia de la Argentaria en el tormento ésta confesó el amor que sentía hacia aquel hombre, el aborrecimiento por su legítimo declarando que volvería a matar una y mil veces al fruto de sus entrañas que le había arrebatado lo que más quería.

El caso hizo época y fue tema de novelas de caballerías y de romances pero el arcipreste que fue testigo presencial del ajusticiamiento de la pobre mujer en el rollo de Barcelona aclara que él vio con sus propios ojos cómo la Argentaria fue violada después de muerta por el verdugo que la ejecutó. El sayón luego se echó con ella.

El texto es una joya para apreciar la belleza del castellano y de las relaciones que tuvo con el catalán el valenciano y el primitivo balear. También es todo él un canto al desengaño amoroso y por ende algo misógino. Retrata al amor desde el espejo de la muerte. Eros y Tanatos suelen ir de la mano pero un derroche de poderes descriptivos de la catolicidad bajo los papas de Aviñón y la gran impronta aragonesa. Y un torrente de adjetivos. Donosura medieval. Excelente fabla. Palabra bogal y crucial, definitiva. Excelente alternativa.

PEREZ DE URBEL EL FRAILE QUE ELEVÓ UNA CRIZ DE PIEDRA MIRANDO A MADRID QUE LOS IMPÍOS PRETENDEN VOLAR (retrospectivo yo mismo me sorprendo de lo bien que escribo y con valentía)

 

Tabelión archivero y monje


Se va 2011 hoja volandera llevándose el polvo de estrellas de los últimos 365 día. Un diácono en el guial de mi radio canta la Passio y llega al pasaje en que pregunta a Jesús Pilatos:

-Quid fecisti? ¿Qué has hecho?

Y el pretor y el prisionero se enzarzan en uno de los grandes diálogos carismáticos de la historia del mundo. El romano quería salvarlo porque creía en la inocencia del reo y el sanedrín-siempre el sanedrín- clamaba:

-Quítale de ahí, mándalo al patíbulo.

El kerigma de la redención fortalece mi pobre fe que a veces parece que se derrumba. Es la soledad profética del martirio del testigo de la fe al que nadie secunda. Y no quiero entrar en el paladio de mi duda. Es un lugar secreto. Para vencer la tentación mis labios no se cansan de pronunciar la plegaria hesicástica de los padres del desierto. Jesús hijo de David tenga piedad de mí. Kyrie eleison. Gospodi pomiluy.

No soy más que moneda forera, calderilla que se intercambia en el tenderete para pagar los sufragios y pitanzas de sus caridades. Y hoy día de san Silvestre mi mente vuela hacia las aguas del Arlanza ese Jordán burgalés cuna de tantos monasterios y rindo mi tributo a la memoria de un monje que escribió la mejor epacta o los trabajos y los días del buen cristiano que vive a pie de calendario y assite impávido al tránsito de las estaciones. Me refiero al Año Cristiano de fray Justo Pérez de Urbel el abad falangista el que colocó una cruz mirando a Madrid más alta que una montaña y que hoy quieren derribar los impíos con la misma saña con que los escribas y fariseos vociferaron contra el manso Jesús.

Aquel abad silense nació el 8 de septiembre de 1895 en Pedrosa del Río Urbel, ingresó en los benitos a los diez años y fue ordenado sacerdote el 1918. Y de acendarda vocación literaria pronto fue proclamado abad de Silos. A la sombra del famoso ciprés de su claustro van en búsqueda de remedio espiritual poetas, literatos, políticos, abogados de Madrid. Consta en los anales que Rafael Alberti y Gerardo Diego fueron amigos de aquel abad munificente y algo mecenas. El primero se adhirió a las izquierdas. Diego, falangista y uno de los grandes vates castellano de posguerra inmortalizó al ciprés de Silos en un soneto.

Fray Justo hacía misiones y daba conferencias por los pueblos de Castilla y de este itinerario espiritual surgieron recopilaciones de viejas costumbres, canciones,- Castilla ama la libertad como ella sola, es la patria del fuero comunero- y libros como fueron los viejos romances y el cantar de Mío Cid que son el legado de la literatura castellana a la historia de las letras universal.

Yo conocí al abad de Silos el cual venía a ver a un compañero nuestro en el seminario de Segovia al que apadrinara y pagaba la beca. Era de mediana estatura, muy calvo, de ojos penetrantes con lentes de alambre voz profunda muy humilde y campechano. A pesar de sus grandes conocimientos. Siguiendo la norma de su regla “ora et labora” cálamo en ristre había descubierto los tesoros insondables del primitivo cristianismo hispano, el rito mozárabe o visigótico y desenterrado partituras musicales donde se esconde la conexión de la religión de Jesús con la belleza. Fue un apóstol de la tradición.

Y en la búsqueda de esta meta Pérez de Urbel chocó siempre con los jesuitas que preponderaron en el regimen de Franco a partir de 1958 implantando una suerte de secularización y acomodo a las nuevas realidades de la tecnología y de los cambios sociales. Por esta causa perdió el predicamento que tuviera en el Pardo aunque él siempre sería un amigo eminente del Caudillo.

Es una pena que su gran obra empañecida por ataques personales y argumentos ad hominem permanezca soterrada en los anaqueles bibliotecas y ninguneada por la historiografía y la crítica en manos perversas hispanofobas y anticatólicas. Sin embargo, la personalidad del abad silense se sale de la norma y de los cauces de hoy. Era un trasunto de aquellos prelados medievales que llevaron con orgullo la mitra sobre sus cabezas (el arzobispo Carrillo, Gil de Albornoz, Cisneros, Ximenez de Rada, el cardenal Mendoza)

Adquiere mayor talla la figura de estos epígonos que copiaron códices, compusieron himnos litúrgicos, hicieron la guerra, casaron príncipes, crearon instituciones benéficas, fundaron monasterios y bibliotecas, en comparanza con lo que ocurre en esta España nuestra. Un mitrado como aquellos hay que buscarlos con la lámpara de Diógenes y no nos saldrían más que obispillos en la nómina de conferencias episcopales, Roucos, y Tarancones de perversa memoria y toda esa clerigalla de tertulieros que se agrupa en torno a la COPE o a Intereconomía, los quicos, los neocatecumenes o los virginianos del Escorial. Bien se conoce que estos son tiempos en que se rinde culto a la serpiente (ofiolatría)

Cabo de año. San Silvestre preside la jornada postrera de un 2011. Dejemos que los ofiolatras adoren al Becerro y que Moloch y Saturno sigan engullendo los cadáveres de sus propias criaturas. Nosotros que no cesamos de clamar en el desierto con trenos proféticos, acojámonos al silencio del templo de Volupia. Pues a lo mejor no lo sabéis, lectores. Esto de estar todos calladitos como en misa no es una costumbre cristiana sino pagana. Volupia era la diosa del silencio para los romanos. Los imagineros la pintaban como a una moza que da un paso al frente con el dedo índice sobre los labios. No es el buey mudo de santo Tomás sino la imposición de esas viejas cotorras que dicen chissssst y hay que estar modositos. Oír ver y callar pero han quedado los seminarios vacíos, los conventos secos, la grey dispersa mientras surgen voces como la mía que gritan y en el erial se produce el estruendo.

No he de callar por más que con el dedo silencio avises o amenaces miedo… chist. Prefiero el silencio de la Anatolia. Allí los anacoretas se entregaban al silencio y su actitud es hoy definida por las más hermosas de las palabras rusas:

-m o l ch e ñ i e

Recomendación de oro el silencio administrativo, el silencio total para tanto boquimuelle.

-Oiga esos contertulios parlan como oráculos.

-Habrá que encerrarlos en el templo de Volupia amarados en blanca. A ver si aprenden.

-No aprenderán nunca. Sueltan el trapo cual cotorras y para colmo ganan dinero.

Estos manirrotos y boquirrotos son un contraste con aquel abad silense que era hombre de pocas palabras. Fray Justo tenía un perfil alemán. Era de una gran bondad y entendía el cristianismo no bajo el látigo de nuestros grandes conversos –Loyola, Teresa de Ávila, Juan de la Cruz un poeta que deviene casi pornográfico a fuer de amor divino- sino dentro de la horma y el báculo de la epiqueya de moderación católica de san Isidoro. Fue el cantor excelso como Prudencio de nuestros mártires en la guerra civil. Un autentico Tabelión de la orden de San Benedicto que levanta acta de ciertos hechos para que la historia guardara conocimiento por ejemplo de la barbarie cometida por las hordas rojas.


A todos mis lectores Feliz Año 2012.




pidamos a san vicente ferrer y al papa benedicto xiii la protección para Valencia

 

  • SAN VICENTE FERRER, CALIXTO III

  • LOS BORJA EN LUCHA

  • CONTRA EL TURCO





Hace unos días visitando la gloriosa ciudad de Gandía, emporio de la cristiandad, sede del último Papa de Aviñon (la iglesia católica era más humana y tolerante más fiel a los principios de su fundación en los años del Papa Luna y cuando el concilio de los obispos conservaba jurisdicción hoy padecemos los católicos del síndrome de macrocefalia y del culto a la personalidad de un personaje tan discutible como Bergogoglio el dogma de la infalibilidad pontificia es un trágala puro maniqueísmo para llevar a las cristiandades al abismo ¿mora en Roma el anticristo? ¿Es Bergoglio ese argentino que come y bebe con mahometanos y judíos?)


Una visión


Tuve en la patria de los Borja una especie de visión. Mirando para las estatuas de sus insignes representantes: Calixto III, Alejandro VI y un hijo de éste que murió en Navarra y Francisco de Borja el enamorado de la emperatriz Isabel y, más tarde, hastiado de las cosas del mundo, cofundador de la JHS. Pues algo inefable se movió dentro de mi ante la memoria de estas tres estatuas adyacentes al hermoso templo de Santa María y es que la iglesia de Cristo se compone de dogmas, cánones y de revelación y aunque algunos de sus ministros sean pecadores a todos asiste el soplo del paráclito. Anatema sea, sin embargo, quien renuncie al deposito de la fe y a las verdades de la Tradición, el que tienda alianza con Mahoma y con la Torá lo proclamen anticristo.


La hora dulce del pontificado:



Calixto y Alejandro los dos grandes pontífices españoles se distinguieron por dos anhelos

  1. liberar a la cristiandad de las garras del turco

  2. Unir a las iglesias separadas de Oriente todas bajo el cayado de un solo pastor. Cisma de Oriente

  3. Solucionar el enfrentamiento entre la dinastía de Anjou, los problemas con el sacro imperio germánico y establecer la sede de los pontífices en el palacio de san Juan de Letrán volviendo a residir en Roma. Cisma de Occidente. Este objetivo no se alcanzaría hasta 1415 con el Concilio de Constanza con la entronización de Martín V hace 600 años

La SRI debe en parte su fulgor a las rivalidades de esta dinastía ducal de Gandía en sus enfrentamientos con las casa italiana de los Medicis y la francesa de los Anjou.


Don de profecía

Dentro del cuadro aparece uno de los grandes santos taumaturgos de Occidente Vicente Ferrer dominico el Crisóstomo español que recorrió las cristiandades predicando la conversión de los pecadores (tema casi exclusivo de sus sermones era el fin de los tiempos) y era tan poderosa su elocuencia que al alcance de su palabra los cristianos hacían propósito de enmendar su vida, y moros y judíos pedían ser bautizados, algo que muy pocos han logrado. Su brazo se bautizaba de impartir las aguas del bautismo a sectarios de Mahoma y a los hijos de Moisés. Tambien acabaría con la secta cátara. Nunca en la historia de las tres religiones monoteístas se produjo un hecho similar.


Recorre la península ibérica y el Midí


En rigor de verdad, las campañas de cristianización de la península ibérica determinaron que se abrieran las aljamas a la luz de la redención que las mezquitas se convirtieran en iglesias y que en las sinagogas los rollos de la ley dieran cabida a la reserva del Santísimo. El Apocalipsis según san Vicente Ferrer y de los grandes papas del medioevo y el Renacimiento proclamaba el axioma “extra Ecclesiam nulla salus” no es posible la salvación fuera de la iglesia de Cristo. Los últimos moradores del Vaticano haciendo mangas y capirotes de esta ley divina se unen al grupo de los creyentes en un mosaísmo que considera a Cristo enemigo de Israel o que se atiene a un único dogma de que Alá es el único Dios.


Apostasía


Caen pues estos últimos pontífices máximos en la apostasía y la prevaricación. Son obispos de Roma sí pero indignos libeláticos que han pactado con el Poder terrenal. Han sido despojados del carisma divino. No podrán hacer milagros. Se han convertido en simples condotieros mediáticos en príncipes terrenales.

Ferrer con su palabra apaciguó a catalanes y castellanos. Terminó con el cisma de Occidente y para colmo fue el autor de la unidad de España. Su elocuencia durante el compromiso de Caspe 1411 determinó que todos los compromisarios designasen como sucesor del cetro aragonés a Fernando de Antequera. Estaba dotado no solamente de un gran talento político sino que también acaparaba en su persona los siete dones del Espiritu Santo. Fueron famosos sus prodigios como aquella que predicando al Consejo de los ciento en Barcelona y presa la ciudad condal de una hambruna terrible anunció a los barceloneses que estaban llegando tres galeras onerarias cargadas de trigo egipcio. No le creyeron pero esa misma noche enfilaban proa al puerto las naves.


Supo la fecha de su fallecimiento


Conocía lo que pasaba en el interior de las conciencias, adivinó con años de antelación la fecha de su muerte. En un convento de Zamora le dijo a un hermano de hábito “reconcíliate con Dios se acerca tu hora, fray Pedro”, “me encuentro bien de salud, no se preocupe por mí su reverencia” “esta noche tañerá la campanilla y te llevarán el viático a tu celda”. Efectivamente la campanilla se accionó sola y en aquel monasterio la campanilla se conversa y según la tradición cuando un fraile estaba al punto de la muerte tocaba accionada por unos dedos invisibles.

Y una vez predicando en Lisboa hizo uno de sus habituales milagros: había una mujer fea y maloliente escuchando su predica los feligreses huyendo de la fetidez y de la fealdad de la enferma vaciaron los asientos a su alrededor tapándose las narices. Desde el pulpito el santo la miró y al punto aquel revirago se convirtió en una belleza rubia que olía a los mejores perfumes de algalia.

Ley de gracia


En Segovia llevaban a enterrar a un difunto y cuando el santo se dirigía a predicar en una capilla cerca del campo que llaman el Cristo del Mercado mandó parar a la comitiva fúnebre. Aquel perro fiel, aquel mastín que guardaba las ovejas del Santo Redil. A cargo del rebaño del Señor tocó al cadáver en la frente le dijo anda vete a tu casa y el hombre se levantó quedando todos los de la comitiva fúnebre aterrados y bañados en lagrimas, una de las razones por las cuales moros y judíos se convirtieron en masa fue por haber retenido el privilegio de haber escuchado su alocución en valenciano. Se dirigía a sus oyentes con una frase; benbenguts bona gent. Poseía el don de lenguas, resucitaba a los muertos y cuentan sus biógrafos que por el dote de bilocación se le vio empezar sus sermones en dos sitios distantes a la vez. Historiadores de la solvencia de Sánchez Albornoz refieren que siendo la población castellana de origen judío en una proporción del setenta por ciento se acogieron a la Ley de Gracia y se bañaron en las aguas del bautismo.

Su siglo representó el triunfo del cristianismo en Europa, lo que no lograron las encíclicas ni los doctores de la Sorbona ni las súmulas tomistas lo consiguió este profeta valenciano patrocinado por los Borja. El pico de oro que juntó a las tres religiones.

 

ISABEL LA CATÓLICA CENTENARIO DEL PROCESO DE CANONIZACIÓN ARCHIVADO

 

El 26 de noviembre de 1504 fallecía en Medina del Campo Isabel la Castilla en olor de santidad el nuevo mundo gracias a su persona reza en español.

Se incoó en el año 1924 proceso de canonización que no arranca. No prosperó gracias al veto de la masonería que domina los ámbitos vaticanos.

 Su figura ha sido víctima de la calumnia y la saña de los judíos. Murió a los 53 años después de grandes triunfos y fracasos. Su esposo le era infiel, se le murió el primogénito su heredero el proncipe don Juan, una hija Juana se volvió loca y otra Catalina de Aragón murió repudiada en Peterborough de su esposo el rey Enrique VIII pero conquistó Granada y unificó la península ibérica con la excepción de Gibraltar que ha sido plaza fuerte del sionismo internacional.

 Muchos de los que amamos a esta España descomedida y trucidada por los separatismos lloramos su memoria

 

sábado, 23 de noviembre de 2024

 БЕЛЫЙ ТОРГОВЕЦ НАЦЕЛ МОСКву ДЛЯ КОРРУПЦИИ РОССИЙСКИХ ЖЕНЩИН


По мысли святого Павла, ничто человеческое мне не чуждо. Я ищу новости под камнями и ни на что не воротлю носа, пока избегаю условностей официальных газет, которые являются голосом своего хозяина. Когда я был корреспондентом в Нью-Йорке, я всегда смотрел на новости изнутри.


Я всегда был прав в том, что однажды меня собирались выслать из США.


ХОРОШО. Война в Украине ведется на многих полях сражений: военном, технологическом, пропагандистском (через Голливуд и Интернет, предлагающий нереальный образ жизни на Западе) и социальном.


Молодым русским девушкам, обычно очень красивым, подают на тарелке яблоко Евы, на вид очень здоровое, но гнилое внутри, чтобы они откусили. Эти бедные девушки, к сожалению, попадают в ловушку.


Хороший. В связи с этим я прогулялся по порнопорталам Интернета.


Я прошел через берридеро (как эти девочки, мои дочери моей жизни, стонут или делают вид, что стонут, так что клещ вуайериста, который за ширмой дрочит, падает и который в большинстве случаев не попадает в карманы из этих бедных учеников, кроме Коэна)


Я оказываюсь в адских комнатах мастурбации.


Как там, должно быть, пахнет: выделениями из влагалища и спермой. Я закрываю нос. Я никогда не видел столько человеческой грязи.


Щелчком я погрузился в ад белого рабства.


Явление, которое попирает права женщин, делая их главными героями пороков и объектом женщин. Для этих грабителей они представляют собой не что иное, как клитор, который будет выставлен на обозрение в зале суда.


Они славяне 21 века.


Цитирую случай. Это польский белый дрозд и русская женщина. Он предлагает ей луну и звезды, когда ты пойдешь со мной, я буду относиться к тебе как к ребенку: сотня телеканалов, супермаркет рядом, роскошная четырехкомнатная квартира для проживания и т. д. И это красивая русская женщина, недавно запечатленная в чате. Красивая, настоящая немецкая красавица, с голубыми глазами, родившаяся в Кенигсберге, на родине Канта и позже называвшаяся Калининградом, а теперь Гданьском, когда распался СССР.


Они общаются через чат. Судя по всему, польский Белый Дрозд сумел соблазнить и влюбить в себя русскую Венеру, которая часами сидит в квартире за просмотром американских фильмов, которые ей не нравятся, и водит пользователей на прогулку по городам на Дальнем Востоке, в сердце Сибири на берегах Оби.


Когда начинаются стоны и половой акт на расстоянии, тон дьявольский, я замолкаю и оставляю их в покое.


Когда я возвращаюсь, я нахожу их счастливыми и довольными (красивая, 47-летняя женщина с большим сердцем, но нимфоманкой) и строящими планы на будущее.


Он обещает ей луну и звезды, ты будешь Царицей Польской, но в диалоге я улавливаю потрясающую меня фразу: «Я куплю тебя. «Ты будешь моей», — обещает Белый Черный дрозд пойти за ней на празднование Рождества, даже если ему придется пройти расстояние в три тысячи км.


Россияне не дают визы полякам, потому что Польша враждебна НАТО.


Не беда, белый работорговец, щедрый Ромео, транжирящий чаевые в чате, преодолеет все трудности с помощью денег и взяток.


Этот случай заставил меня осознать, что происходит не только с белыми работорговцами, но и с работорговцами, врагами белой расы, девизом и паролем которых является «мы победим ее чревами наших женщин».


Это стратегия глобалистов.


Мы совершаем самоубийство. Здесь все суют голову в песок, как страус.


Боюсь, что красивая сибирячка, соблазненная польским Аполлоном, позже будет брошена и окажется в каком-нибудь борделе в Амстердаме, Варшаве или Берлине.


Ей сорок семь лет. Она красивая зрелая женщина, скоро состарится. Жертва собственного бессознательного.


Я поднимаю глаза на Христа на своей полке и молюсь за нее.


Путин должен выиграть эту войну, чтобы раздавить голову ползущей змеи.


Она гарпия с голосом женщины-феминистки, хотя многие из ее приспешников носят брюки или рясу. Внизу находится Зверь

 WHITE TRAFFICKER TARGETS MOSCOW TO CORRUPT RUSSIAN WOMEN


Following the thought of Saint Paul, nothing human is alien to me. I look for news under rocks and I do not turn my nose up at anything, as long as I escape the conventionality of official gazettes that are the voice of their master. When I was a correspondent in NY I always returned to the news from the inside out.


I was always right to the point that on one occasion they were about to expel me from the USA.


OK. The war in Ukraine is fought on many battlefields: military, technological, propaganda (through Hollywood and the Internet that is offering an unreal image of life in the West) and social.


Young Russian girls who are usually very pretty are served on a plate the apple of Eve that is apparently very healthy but rotten inside so that they take a bite. These poor girls unfortunately fall into the trap.


Good. In this regard, I have taken a stroll through the pornographic portals of the Internet.


I have walked through the berreaderos (how these girls, my daughters of my life, moan or pretend to moan so that the mite of the voyeur who is behind the screen jerking off falls and that in most of the times does not go to the pockets of these poor pupils but to the cohen)


I find myself in the infernal rooms of masturbation.


How it must smell there: of vaginal discharges and cum. I cover my nose. I have never seen so much human filth.


With a click I have descended into the hell of white slavery.


A phenomenon that tramples on the rights of women, making them the protagonist of vice and the object of women. For these rustlers they represent nothing more than a clitoris to be displayed in the courtroom.


They are the Slavs of the 21st century.


I cite a case. That of a Polish white blackbird and a Russian woman. He offers her the moon and the stars, when you come with me I'll treat you like a baby: a hundred television channels, a supermarket nearby, a luxury four-room apartment to live in, etc. And she is a beautiful Russian woman recently captured in the chat. Beautiful, a true Germanic beauty, with blue eyes, born in Koenigsberg, the homeland of Kant and later called Kaliningrad and now Gdansk when the USSR fell.


They communicate via chat. Apparently, the Polish White Blackbird has managed to seduce and enamor the Russian Venus, who spends hours in the apartment watching American films that she doesn't like and takes users for a walk through the city in the far East, in the heart of Siberia on the banks of the Ob.


When the moaning and long-distance intercourse starts, the tone is diabolical, I get quiet and leave them alone.


When I return I find them happy and satisfied (the beautiful one, a 47-year-old woman with a big heart but a nymphomaniac) and making plans for the future.


He promises her the moon and the stars, you will be the Tsarina of Poland, but in the dialogue I catch a phrase that shakes me: “I will buy you. You will be mine” the White Blackbird promises to go get her to celebrate Christmas even if he has to walk a distance of three thousand km.


The Russians do not give visas to Poles because Poland is hostile to NATO.


Never mind the white slaver, a generous Romeo, who squanders tips in the chat, will overcome all difficulties with money and bribes.


The case made me realize what is happening not only with the white slavers but with the slave traders who are enemies of the white race who have as their motto and password “we will conquer it with the wombs of our women”.


It is the strategy of the globalists.


We are committing suicide. Here everyone sticks their head in the sand like an ostrich.


I fear that the beautiful Siberian seduced by the Polish Apollo will later be abandoned and will end up in some brothel in Amsterdam, Warsaw or Berlin.


She is forty-seven years old. She is a good-looking mature woman, soon she will be old. Victim of her own unconsciousness.


I raise my eyes to the Christ on my shelf and pray for her.


Putin must win this war to crush the head of the snake that crawls.


She is a harpy with the voice of a feminist woman even though many of her henchmen wear trousers or a cassock. Beneath is the Beast

 TRATANTE DE BLANCAS OBJETIVO MOSCÚ CORROMPER A LA MUJER RUSA

 

Siguiendo el pensamiento de san Pablo, nada de lo humano me es ajeno. Busco la noticia debajo de las piedras y no le hago ascos a nada, con tal de huir del convencionalismo de las gacetas oficiales que son la voz de su amo. Cuando era corresponsal en NY siempre volvía a las noticias del revés.

Siempre acertaba hasta el punto que en una ocasión estuvieron a punto de expulsarme de los EE.UU.

 

OK. La guerra de Ucrania se libra en muchos campos de batalla: el militar, el tecnológico, el de la propaganda (a través de Hollywood e Internet que está ofreciendo una imagen irreal de la vida en Occidente) y el social.

A las jóvenes rusas que suelen ser muy guapas se les sirve en bandeja la manzana de Eva aparentemente muy sana pero podrida por dentro para que le den un mordisco. Estas pobres chicas lamentablemente caen en la trampa.

Bien. Al hilo de esto, me he dado una vuelta por los portales pornográficos de la red.

Me paseado por los berreaderos (cómo gimen o fingen que berran esas nenas, hijas mías de mi vida para que caiga el óbolo del mirón que está detrás de la pantalla haciéndose una paja y que en la mayor parte de las veces no va a los bolsillos de estas pobres pupilas sino para el cohén) 

Me hallo en las salas infernales de la masturbación.

Como debe de oler ahí: a flujos vaginales y a lefa. Me tapo las narices. Nunca vi tanta guarrería humana.

A golpe de clic he descendido al averno del trato de blancas.

Un fenómeno que pisotea los derechos de la mujer erigiéndola en protagonista del vicio y de  mujer objeto. Para estos cuatreros ellas no representan más que un clítoris para exponerlas en la catasta.

 Son las eslavas del siglo XXI.

Aduzco un caso. El de un mirlo blanco polaco y una mujer rusa. Él la ofrece el oro y el moro, cuando te vengas conmigo te trataré como una euna: cien canales de televisión, el supermercado cerca, un piso de cuatro habitaciones lujo a meter etc. Y ella es una bellísima mujer rusa recién captada en el chat. Hermosa, una verdadera beldad germánica, de ojos azules, nacida en Koenigsberg, la patria de Kant y que luego se llamó Kaliningrado y ahora Gdansk cuando cayó la URSS.

Se comunican por el chat. Al parecer, el Mirlo Blanco polonés ha conseguido enamorar y seducir a la Venus rusa, que se pasa las horas en el piso viendo películas norteamericanas que no le gusta y lleva a los usuarios a dar un paseo por la ciudad en el lejano Este, en el riñón de Siberia a orillas del Obi. 

Cuando empieza la traca de los gemidos y del coito a distancia pues el tono es diabólico yo me afufo y les dejo tranquilos.

Al volver me los encuentro felices y satisfechos (la bella, una mujer de gran corazón de 47 años pero ninfómana) y haciendo planes para el futuro.

Él prometiéndola el oro y el moro, vas a ser la zarina de Polonia, pero en el dialogo capto una frase que me estremece: “Te compraré. Serás mía” el Mirlo Blanco promete ir por ella para celebrar la navidad aunque tenga que ir a pie una distancia de tres mil km. 

Los rusos no dan visas a los polacos pues Polonia es OTAN hostil.

 No importa el tratante de blancas todo un generoso Romeo, que despilfarra propinas en el chat, salvará todas las dificultades a base de dinero y de mordidas.

El caso me hizo dar cuentas de lo que está pasando no sólo con los tratantes de blancas sino con los negreros enemigos de la raza blanca que tienen por lema y contraseña “la conquistaremos con el vientre de nuestras mujeres”.

 Es la estrategia de los globalitas.

Nos estamos suicidando. Aquí todo el mundo mete la cabeza en la arena como el avestruz.

Me temo que la bella siberiana seducida por el apolo polaco luego será abandonada y acabará en cualquier burdel de Amsterdam, Varsovia o Berlín.

 Tiene cuarenta y siete años. Es una madura de buen ver, pronto será vieja. Víctima de su propia inconsciencia.

Alzo los ojos al cristo de mi estantería y le ruego por ella.

 Es preciso que Putin gane esta guerra para aplastar la cabeza de la serpiente que repta.

Es una harpía con voz de mujer feminista aunque muchos de sus secuaces gasten pantalones o sotana.  Debajo está la Bestia

 

 

 CONVÓLVULO


Se arrastra la oruga, repta la serpiente dame el mangual, nuestro obrador patas arriba que entren los ferentarios tropas de elite, asaltemos la plaza al escalo. El obispo Aganio bendice con su  casulla de oro obrizo y  del Pozo quiere desvestir a los santos.  Ese cabrón le baila el agua al anticristo. Tú llevas razón, Ursicinio. Nugatores y troleros,  por doquier, estamos en fecha de elecciones y yo columbro un pucherazo. Los chavales juegan a la morra en el callejón. Embaír y embaucar es su negocio, esa gentuza nació para mentir y ser desmentida; la crija de la urna cruje, se estira y se encoge  como la tripa de Jorge, al apretar el bálano, y mi crija en tu verija, coño; quedamos todos reducidos al sexo pues la jodienda no tiene enmienda. Es el clítoris de la Bernarda, donde todos la meten; es  la cuja que recibe a la lanza no es verdad lo de un hombre un voto, una cópula democrática sonando a pucherazo. Las urnas cárgalas siempre el diablo, elegirán por aclamación a Perico, porque la voz de Vox es un mito. Estamos en pinganitos con estos proloquios de la oclocracia, vienen los ladrones y al infierno vamos en estos tiempos pospositicios… mete a esa gumía de los morros pintados en tu alforja, enchufa el askar allí arriba en el barandal del horreo están dando por el culo mientras tú sorrapeas el texto con azada y escardillo. Me bebo un piezgo de morapio y, tendido arena de la playa, miro para el cielo mientras llega a mis oídos el rumor ondisonante de las olas. Hay pleamar pero no tardará en bajar la marea

AYER 20n FUE ASESINADO UN SACERDOTE ORTODOXO POR UN MUSULMÁN MIENTRAS CONFESABA A UN FELIGRES UN NUEVO MÁRTIR CONSTERNACIÓN EN MOSCÚ EN CIERTOS MEDIOS SE PIENSA QUE LA CIA Y EL SIONISMO ANDE DETRÁS DE ESTOS ASESINATOS RITUALES DE LOS NUEVOS ALMOHADES. ES LA HORA DE LA BESTIA

 LA IGLESIA LE CANTA EL KONTAKION QUE ES EL RITO DE RESURRECCIÓN DE LOS QUE DIERON SU VIDA POR CRISTO

Akathist to our Father Among the Saints, Hieromartyr Daniel Sysoev

    

Fifteen years ago, the Orthodox Church gained a martyric Heavenly intercessor.

Fr. Daniel Sysoev’s entire life was bound up with his missionary activity and his priestly activity, and the night of November 19, 2009, was no exception. He was still in the Church of the Holy Apostle Thomas in southern Moscow late that night, ministering to those who came to him for consolation and hearing confessions.

In fact, Fr. Daniel was hearing a confession in the altar when a crazed Muslim burst into the church, demanding to see him. Fearless in Christ, Fr. Daniel came out to meet the man, who then shot him right there in the church. The zealous young priest died early the next morning, November 20, becoming a hieromartyr.

Fr. Daniel is remembered for his fervent missionary work through which he brought many people to the Orthodox faith, including pagans, atheists, Protestants, and scores of Muslims. It was his ability to preach Christ to Muslims that led to his martyrdom. Fr. Daniel had received many death threats for his work, and he knew what manner of death awaited him.

Since that night, the story of his life, teachings, and martyrdom has spread throughout the Orthodox Church, far beyond the bounds of his native Russia. Though he has yet to be formally glorified as a saint, popular veneration has produced a number of icons of him, and even an akathist.

As witness to his growing veneration, the akathist presented below was originally written in Romanian, and only then translated into Russian. This English text was translated from the Russian version.

Holy Hieromartyr Daniel, pray to God for us!


He Led His Entire Life Like a Confessor

Fr. Daniel Sysoev Through the Eyes of His Brother

Part 1. He Managed to Unite All of Moscow. Fr. Daniel Sysoev Through the Eyes of a Brother Priest.

In December 2009, just a month after the brutal slaying of the great missionary Fr. Daniel Sysoev, Moscow radio host Sergei Gerasimov dedicated an episode of his show to the martyr. Among his guests were Fr. Daniel’s brother Vasily, who offered an intimate look at him through his memories of his brother both as a child and as a tireless missionary and priest.

Fr. Daniel SysoevFr. Daniel Sysoev    

  

Sergei Gerasimov: Greetings, dear listeners. Today we have a mournful, somewhat gloomy program, but perhaps, in some sense, joyful. It is dedicated to the memory of the murdered Fr. Daniel Sysoev.

Vasily, please tell us a little about how he was at home, who he was, how you perceived him.

Vasily Sysoev: He was always, for us, a radiant person. We loved him very much, because he was a model in everything. He was the firstborn. He defined that extraordinary rhythm and that extraordinary height to which all of us in our family will strive now, because the death of a martyr is probably the very best, as he believed, for any Christian. In essence, he led his entire life like a confessor. There’s even a story from his childhood, when he was in first grade, in the Soviet Union in the 1980s, and he was put in front of the entire class, with children who were also soviets, raised in atheism. And the teacher asked: “So, what, you believe in God, and you know some prayers?” Of course, the whole class started laughing and starting shouting about how Gagarin went into space and didn’t see God there. And after a short pause, Fr. Daniel said: “Yes, I believe in God, and I know many prayers.” This was probably one of the first most striking examples of his life as a confessor, and at such a young stage of life. And the last stage, we saw literally just a few days ago—the martyric crown that he received from God.

He was always very kind and responsive and would do anything we asked of him—if it was for the good, of course. He rallied us around his parish. My older brother Pimen and I sang in his choir. Our younger brother Tikhon served in the altar with his blessing. Our younger sister also came quite often. She was still very young then, and mama didn’t let her go so far alone, but she came a lot and sang with us. He never forgot us, and always helped us when things were difficult. He baptized my son, and he served my wedding and Pimen’s wedding in his Church of the Apostle Thomas. We’ll always remember him, his wonderful smile. I can’t remember a single moment when he wasn’t smiling. He smiled and he joked. He was always happy, never sad. There was this remarkable time when he broke his leg, just two years ago, if I remember correctly. The situation was that the dean didn’t send a replacement priest to the parish. So he had to serve himself, because (inaudible) the services should never stop, that they are the foundation of the whole Christian life (inaudible). So he came out during the Great Entrance himself on this broken leg. I could see him walking with this crazy pain in his leg. He overcame it and was smiling. He read the appointed prayers and went back into the altar, where they sat him in a wheelchair, and he continued the Liturgy. This was the meaning of his life. He went through it all with a smile on his lips.

Fr. Daniel SysoevFr. Daniel Sysoev    

Sergei Gerasimov: It was still soviet times when your parents came to the faith. And you were born in an already-believing family?   

Vasily Sysoev: Fr. Daniel was born before our parents were baptized. They were baptized together in 1979. Of course, Fr. Daniel couldn’t simply just get baptized. From childhood, he was distinguished by the gift of a certain mysticism from God. During his Baptism, he saw an angel. And he testified of this to our parents immediately, when they were going around the font and he asked them: “Do you see him?” Of course, our parents said they didn’t see anything. He told me about it many times in private conversations, how he saw some man in fiery clothing, standing next to the font. And after their Baptisms, our family began to be educated in Christianity. So, yes, Pimen and I were born in an already Orthodox family, but Fr. Daniel was born before our parents were baptized.

Sergei Gerasimov: What was the reason for his interest in Islam? Why did he choose such an extraordinary field for his missionary work? I don’t think I’ve seen anyone else doing missionary work in that particular field.

Vasily Sysoev: That’s a very interesting question. I asked him that too, as did many people. And every time, he would answer with a smile on his lips, saying, “I never wanted to deal with this stuff,” because he considered Islam to be something in between religion and satanism. He never wanted to do this, but he said that, “God directed me there, and like a disobedient child, forced me to do it. I accepted this cross with patience and faith in Him.”

Sergei Gerasimov: Did he really receive threats? Was there any pressure?

Vasily Sysoev: There was very strong pressure both on the internet and with threatening phone calls. He received threats from Islamists right up until he was murdered. I personally witnessed several attacks like this against him personally, when people came up to him and threatened to cut his throat, and so on.

Sergei Gerasimov: They would come up to him right there on the street?

Vasily Sysoev: On the street, in the mission field, and so on, and so on. For example, on Sabantuy,1 when Father was preaching at the Bitsa Equestrian Complex, some people who were obviously Wahhabis came up to him and threatened that if he didn’t leave, they would cut his throat at some point, to which he smiled sweetly and said: “I’m sorry, I can’t leave. I’m preaching the word of Christ, fulfilling His command.”

Sergei Gerasimov: And how did you learn about his murder, Vasya? How did the family take it?

Vasily Sysoev, with Fr. Daniel's widow, Matushka Julia in the backgroundVasily Sysoev, with Fr. Daniel's widow, Matushka Julia in the background    

Vasily Sysoev: I heard about it maybe half an hour later. Some of the church staff called me. I don’t want to name any names, but they told me that Fr. Daniel was shot in the head, and that he was now in the ICU. I got in touch with my father and brother when they were on their way to the church, because they jumped up immediately, of course. They only had time to grab some money. We arrived at the scene. We didn’t tell our mother right away, you understand, because we had to get all the facts straight first. The police were already there when we arrived; they didn’t let us into the church. They wouldn’t even let the priest in who wanted to get Communion to take to Fr. Daniel in the hospital. But as we later learned, it wasn’t necessary, because he had served the Divine Liturgy that day and had already communed. So we arrived to the hospital in this turmoil. There we learned that Fr. Daniel had departed to the Lord at 12:15 AM, without suffering, as we believe, because the first bullet hit him in the neck, in the carotid artery, and the killer finished him off with a controlled second shot to the head. Most likely, he didn’t feel anything, because he immediately lost consciousness from the loss of blood.   

Sergei Gerasimov: Vasily, you told me about how he appeared after his death?   

Vasily Sysoev: Yes, our sister talked with his oldest daughter, Justina. Her mother [Matushka Julia] said that he appeared to her one night to ask her forgiveness. And she asked him, and they forgave one another. And there were several miracles that occurred surrounding his funeral. The first miracle was connected with his vestments. It was his wish to be buried in his first vestments, which were long and very simple. However, our kind but careless altar servers had lost the cuffs and belt a year ago and couldn’t find them for a whole year. They rummaged through everything according to his instructions—the entire church—but couldn’t find them. And then, literally the next day after this tragedy, the priests had to go to the morgue to wash his body and solemnly dress him there. They went into the altar and saw lying there in the most visible place, the given cuffs, laid out carefully. The belt was also found a few hours later and was taken to the morgue where he was being vested.

Sergei Gerasimov: Vasily, tell us please, what are the current theories of the murder? And about your experience with the Interior Ministry, the FSB, and so on.

Vasily Sysoev: Right after it happened, we were taken in to the General Prosecutor’s office for questioning. They kept us there for three pointless hours—we needed to go see our mother, but they wouldn’t let us go. We had nothing new to say, of course, because we didn’t witness the crime. But we heard in passing that, of course, the main theory was that it was religious. Among others, the main theory was Islam, although they were trying all they could to silence it. When they questioned us, they asked: “Are you sure this is the handwriting of Islam? Do you think Islam could act this way?” But we, of course, had to answer that it was true that other than the Muslims, Fr. Daniel had no ardent opponents, because what he did was quite unpleasant for them. Especially unpleasant was that just a few weeks before his death, he baptized several Wahhabis, which in principle could be cause to sign his death warrant.

Fr. Konstantin Bufeev: Sorry, I’d like to clarify here—it was Wahhabis. These were not representatives of modern Russian Islam, but precisely those whom we consider to be radicals.

Vasily Sysoev: Yes, they were Wahhabis. But Fr. Daniel never separated Wahhabism from Islam. So, as far as I know, the investigation is, of course, silencing the theory about Islam however it can, so as not to cause inter-religious conflicts. Officially, they are trying to push everything onto pagans, saying they didn’t like him. And they don’t really say anything about it.

Sergei Gerasimov: But is there some investigation going on now? Do they keep you informed, or no?

Vasily Sysoev: They called our father and Fr. Daniel’s widow in for questioning today.

Sergei Gerasimov: How did Fr. Alexei handle this?

Vasily Sysoev: Fr. Alexei is carrying on quite strongly. We didn’t really expect it from him. We thought that, like any father, of course, putting ourselves in his place, both of us older brothers have sons too, who are also firstborns. And if we lost them, I’d probably go crazy. But he’s holding on. Of course, he didn’t sleep for several nights in a row—he had to take sedatives. But at the same time, he gave the most calming homily at the burial, when they brought his body into the Church of the Apostle Thomas.

Sergei Gerasimov: Vasily, it’s no secret that Church families have disagreements and confrontations between fathers and sons too. Many children who are raised in a priest’s family, especially during their transition period, revolt, like a revolution. They rebel against God too, against their education. How did Fr. Daniel grow up? How did he take your parents’ faith? Were there any disputes? Or was there just an element of absolute trust in God, without any of those age-related rough spots?

Vasily Sysoev: As far as I remember, his teenage years were very easy compared to the rest of us, because he really loved the word of God and read it from childhood. The seminarians jokingly called him “blessed,” because when they would go to his room in seminary, they would see how he was sleeping like a child, with the Sacred Scriptures lying open on his chest, which he would read until he fell asleep. So I can say that the word of God was the main source of his existence. And like a plane, he was headed for takeoff right from the very beginning. There probably wasn’t a single moment when he doubted or wanted to go in some other direction.

<…>

Additionally, I would just like to say that Fr. Daniel’s work should not end. In fact, there are still some very serious books that he wanted to publish while he was alive, which need financial assistance to publish, including his Law of God,2 his conversations that he held for people who wanted to be baptized… Among other things, of course, his main idea of building a church of the Prophet Daniel should not be forgotten. The church must be built. And I urge everyone to donate, both businessmen and politicians, and anyone who can help, because this is the cause he devoted himself to.

Vasily Sysoev
Translation by Jesse Dominick

Pravoslavie.ru

11/20/2020

1 A Tatar, Idel-Uralian and Bashkir national summer holiday—Trans.

2 This has since been published in both Russian and English, and can be purchased here: https://danielsysoev.com/product/the-law-of-god/.—Trans.

***

Kontakion 1

Thou didst follow Christ in all things, O holy Hieromartyr Daniel, spreading His word to all peoples; thou didst preserve pure His teachings, bestowing them upon all; thou wast vouchsafed a martyr’s death, which thou hadst praised, and now, having received rest from God in Paradise for thy labors, cease not to pray for us who sing to thee:

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Ikos 1

Thou who didst preach the Gospel of Christ unceasingly in thy life and wast granted the gift of the priesthood, fearing not those who can kill the body, but confessing Christ unto thy death, pray for us who glorify thy confession and sing to thee:

Rejoice, divinely eloquent speaker

Rejoice, tireless preacher

Rejoice, lover of Christ above all else

Rejoice, thou who didst love men and lead them to Christ

Rejoice, laborer against delusions

Rejoice, thou who didst put thy hope in God

Rejoice, destroyer of the works of the enemies of Orthodoxy

Rejoice, servant of Christ like unto the Apostle Thomas

Rejoice, confessor of God like unto the Prophet Daniel

Rejoice, guide of hosts of men to the Church of God

Rejoice, for thou didst find joy in Christ

Rejoice, thou who didst confess Him with thy life

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 2

From thy very youth thou didst strive for God, seeking the meaning of life in nothing other than His word, hearkening to the Scriptures above all, ever desiring to serve Christ; and Christ didst grant thee the gift of the priesthood, which thou didst covet with thy whole soul, and thou didst prove thyself a good shepherd of thy flock, for whose sake thou didst lay down thy life, glorifying God: Alleluia!

Ikos 2

Thy mind wast protected in thy youth, O holy one, untouched by the malicious teachings of the godless communists, and thou didst ceaselessly serve among the people, spreading the word of God and helping all, on the streets, in schools and churches, longing for the salvation of thy brethren; therefore, those whom thou didst bring to Christ now sing to thee:

Rejoice, thou who didst find joy in Christ

Rejoice, light of Christ not hidden under a bushel

Rejoice, true citizen of Heaven

Rejoice, preacher unto the farthest ends of the Earth

Rejoice, thou who dost call children to Christ

Rejoice, tireless worker among men

Rejoice, thou who didst not turn away sinners, after the example of the Savior

Rejoice, for thy love for men has shown forth fruit

Rejoice, thou who didst walk before the face of God

Rejoice, thou whom God has shown the way

Rejoice, thou who didst not stray from His path

Rejoice, for thy love was recompensed with Divine grace

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 3

Following St. Basil the Great, thou didst understand, O Hieromartyr Daniel, that true philosophy is the remembrance of death; and with this thought, seeking a good end before Christ, and teaching children to be mindful of death and the Judgment of God even in their youth, thou didst ever sing: Alleluia!

Ikos 3

Thou wast a good teacher, O holy one, lovingly preaching the Gospel of Christ to children and all those deprived of the Word of God, in word and in letter, helping many turn back from every heresy and schism to the One, Holy, Catholic, and Apostolic Church; and thanking God for thy labors, we Christians sing to thee, O Hieromartyr:

Rejoice, good shepherd

Rejoice, O teacher

Rejoice, preacher of the Truth

Rejoice, gatherer of men in Christ

Rejoice, fighter against heresies

Rejoice, thou who didst guide the lost to the Church

Rejoice, destroyer of false philosophies

Rejoice, gatherer of treasure in Heaven

Rejoice, follower of Christ on earth

Rejoice, in the sweet love of Christ

Rejoice, true offering to men

Rejoice, tireless spiritual seeker

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 4

Thou didst understand, O holy one, that the Church of Christ is renewed through the preaching to heathen nations, and with love and the living word breathed by God, thou didst preach among those deprived of Truth, leading many to renewal through the washing of Baptism; together with those enlightened by thee, we sing to God: Alleluia!

Ikos 4

Thou didst tirelessly oppose the evil teaching of the false prophet Muhammed, O holy father, and the pagan delusion of the Buddhists, and didst support those who had slipped into the demonic snare of occultism, loving all the brethren in Christ and desiring that all might come to true knowledge; wherefore thou art now everywhere hymned:

Rejoice, preacher to many nations

Rejoice, propagator of the Gospel of Christ

Rejoice, thou who didst serve for the Tatars in their native tongue

Rejoice, converter of hosts of Kyrgyzi

Rejoice, bearer of the word of God in Central Asia

Rejoice, thou who didst turn to the people of the Caucasus with love

Rejoice, thou who didst bring Wahhabi fanatics to Christ

Rejoice, thou who didst overcome mullahs

Rejoice, generous benefactor of Africa

Rejoice, zealous striver for Thailand

Rejoice, thou who didst save many from the worship of Satan

Rejoice, baptizer of many unbelievers

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 5

Thou didst serve Christ with thy whole soul, and didst not bow under thy bodily infirmities, O holy one; and taking no account of thy sufferings, thou didst always serve with love, united with others in the name of the Savior, Whom thou didst ever bear in they soul, chanting to Him: Alleluia!

Ikos 5

With spiritual love in thy soul, O holy Fr. Daniel, thou didst erect a church to the holy Apostle Thomas in Moscow, and there thou not only didst celebrate the Divine services, but also didst conduct catechetical talks; and thou didst take care for those crushed by misfortunes and spiritual suffering directing them towards Christ, Who dost grant comfort to all those who labor and are burdened, wherefore we sing to thee:

Rejoice, builder of a church to the holy Apostle Thomas

Rejoice, designer of the cathedral of the holy Prophet Daniel

Rejoice, beloved of the people of Moscow

Rejoice, thou who couldst ever be found among them

Rejoice, firm support for the wayward

Rejoice, helper of the poor

Rejoice, caretaker of thy family

Rejoice, thou who didst raise thy children in a Christian manner

Rejoice, interpreter of the Holy Scriptures

Rejoice, thou who didst lead the sorceress to repentance

Rejoice, thou who didst reveal Christ to the young Buddhist

Rejoice, loving embrace of all

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 6

Falsehoods may penetrate even into the Church in times of confusion from false doctrines, but thou, O holy one, didst zealously withstand all dogmatic errors, and shining with the grace of God, didst remove the delusions of many and didst preach the true Christ, singing: Alleluia!

Ikos 6

Being not deceived by the delusions that shook the Church, O holy one, and with unshakeable faith in the Gospel truth, thou didst show them forth as nothing; and as thou didst look to none but Christ and didst protect thy flock from false prophets and ravenous wolves, we sing to thee:

Rejoice, faithful shepherd

Rejoice, thou who didst hope in God

Rejoice, thou who didst not yield to deception

Rejoice, thou who didst forsake false humility

Rejoice, thou who didst put to shame the fear of the end times

Rejoice, rejecter of ecumenistic delusions

Rejoice, exposer of evolution as blasphemy against God

Rejoice, fighter against numerology

Rejoice, preacher of frequent Communion

Rejoice, worshiper of Christ in spirit and in truth

Rejoice, thou who didst show forth Christian courage

Rejoice, true inspiration for many

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 7

“In the world ye shall have tribulation: but be of good cheer; I have overcome the world,” saith Christ the Savior, and thou, Hieromartyr Daniel, following this word, didst not capitulate before the face of threats and pains and tribulations, but didst boldly wage battle against temptations, seeking assistance from God, the Theotokos, and the saints, and didst joyously glorify God: Alleluia!

Ikos 7

Thou didst bear the cross of sickness and pain, O holy one, allowing none to see how thou didst suffer, ever seeking joy and strength in Christ; and thou didst wage incessant warfare with the attacks of invisible enemies, knowing that man is not alone, but with God, and that only by His grace can he repel the enemy. As thou didst overcome temptations with the help of Christ and the prayers of the Theotokos, we sing to thee:

Rejoice, thou who didst hope in Christ

Rejoice, thou who didst take shelter under the veil of the Mother of God

Rejoice, thou who didst bridle the tempter by true humility

Rejoice, thou who didst not renounce the sufferings of the cross

Rejoice, thou whose pains were known by few

Rejoice, thou who didst sacrifice worldly peace

Rejoice, thou who didst thereby attain to Divine peace

Rejoice, thou who didst not retreat before deadly threats Rejoice, thou whom no false slanders could bring down

Rejoice, thou who didst convert the indifference of men to zeal

Rejoice, thou who didst patiently endure attacks of malevolence

Rejoice, thou who didst endure all things with joy in God

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 8

Having been called by God to be honored with a martyr’s death, thou didst come out to thy murderer with openness and love, knowing that thy true home and treasure awaited thee in Heaven, which thou didst ceaselessly seek and desire all thy life, until the hour of thy death praising Christ: Alleluia!

Ikos 8

He who didst come to take thy earthly life, Hieromartyr Daniel, didst find thee vigilant and praying in the altar, and having passed into eternal life among those crowned by Christ, thou dost ever pray with the flock of the martyrs, glorifying God and invoking His gifts upon men, therefore we sing to thee:

Rejoice, thou who didst accept death for the sake of Christ

Rejoice, thou who didst not turn away from the malefactor’s bullets

Rejoice, conqueror of the enemy of salvation

Rejoice, fearless confessor

Rejoice, selfless lover of Christ

Rejoice, thou who didst confess Him by thy death

Rejoice, thou who dost now glorify Him in the Church Triumphant

Rejoice, true citizen of Heaven

Rejoice, thou who didst receive a crown from the hand of the Savior

Rejoice, thou who didst strengthen the Church by thy sacrifice

Rejoice, thou who dost repose in the immortal Light

Rejoice, shining star among the Righteous

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 9

Thy martyrdom is confirmed, O holy one, by thine own executioners, for they testify of thee as an enemy of their false teaching, and confess that thou wast killed for thy zeal, with which thou didst fight against the Muslims’ deceit by preaching Christ, fearlessly chanting to him: Alleluia!

Ikos 9

God hast lovingly showed men the honor which He vouchsafed thee, O Hieromartyr, and thy sacrifice for Him Who didst sacrifice Himself on the Cross, for at thy burial thy hands were as though alive, clenching the holy cross, and thy blood, poured out upon thy pectoral cross, remained red; therefore, those who rejoice in their new defender in Heaven sing to thee:

Rejoice, thou who hast shown thyself a true friend of God

Rejoice, thou who didst make the good seed to bear fruit

Rejoice, thou who hast attained unto eternal blessedness

Rejoice, thou who dost ever pray for mankind

Rejoice, those whom thou hast brought to Christ do sing to thee

Rejoice, Alexander of Chechnya doth cry to thee

Rejoice, the woman who contemplated suicide doth sing to thee

Rejoice, the Orthodox Tatars and Kyrgyz do proclaim to thee

Rejoice, faithful servant of Christ

Rejoice, thou who didst multiply thy talents

Rejoice, thou who didst strengthen the weak in Christ

Rejoice, thou who, being with Christ, didst not fear the powerful

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 10

Through you, O holy one, all who seek to be baptized or return to Orthodoxy do receive help, for having found boldness before the face of God through thy holy life and martyric end for spreading the Gospel thou dost offer up God-pleasing prayer, chanting: Alleluia!

Ikos 10

Thy help has been revealed, O Hieromartyr Daniel, for even after thy death thou hast led hosts of men to the true faith, again conquering the false teachings of pagans, atheists, and heretics by thy martyrdom; but those grateful ones who didst come to know Christ with thy help now sing to thee:

Rejoice, loving friend of those in need

Rejoice, unwavering support of Orthodox missionaries

Rejoice, gentle guide of the lost

Rejoice, thou who dost lay waste to demonic despair

Rejoice, enlightener of those who seek to know the dogmas of Orthodoxy

Rejoice, for through thy writings seekers are enlightened

Rejoice, for the example of thy martyrdom doth strengthen the weak

Rejoice, thou who dost come to the aid of all through thy prayers

Rejoice, speedy intercessor before God

Rejoice, fragrant flower of Russia

Rejoice, pride of the Tatar people

Rejoice, precious gem of the Church universal

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 11

Wondrous is God in His saints, through whom He doth grant aid to mankind at all times; in like manner, through the holy martyr Daniel Sysoev was God’s mercy revealed to us who are oppressed by a multitude of sins, for through His prophet God didst say: “I desire not the death of the wicked, but that he should turn from his ways and live.” And grateful for this inestimable gift, we sing to God: Alleluia!

Ikos 11

Laboring together with Thee, O Lord, Thy saints are deified and testify of the boundless riches of Thy love for mankind to the world. In like manner, the Hieromartyr Daniel didst receive Thy grace, and not being careless with it, didst labor to bring Thee, O Lord, to men and to lead them to Thee; and glorifying Thee, we sing to him who wast sanctified in Thee:

Rejoice, rightly glorifying martyr

Rejoice, adornment of priests

Rejoice, thou who art wise in Christ

Rejoice, for thy zeal awaited not old age

Rejoice, thou who didst lay down thy life for Christ

Rejoice, for thou hast taken up abode in the eternal Light

Rejoice, thou who dost ever share joy in the Lord

Rejoice, thou through whom Orthodoxy is strengthened

Rejoice, thou through whom wicked teachings are brought to ruin

Rejoice, victor by the grace of God

Rejoice, light of Orthodox preaching

Rejoice, exemplar of the fullness of spiritual riches in Christ

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 12

Uniting with God, man doth acquire power to overcome all the evil works of the devil; likewise, O Hieromartyr, with humility, but with boldness and daring, thou didst use the gifts of God, wholly bringing to ruin the machinations of the enemy of salvation, and now the fallen angels fear thee yet more, as thou dost sing to the All-Holy Trinity in the Heavens: Alleluia!

Ikos 12

Thou wast blessed by God, O Hieromartyr Daniel, laboring to bring to the true faith to those who did truly desire such for themselves, purifying the Church from pernicious teachings and futile phenomena; and having crowned this holy labor with the crown of a martyr, thou didst enter into eternal life together with Christ; and we hymn thee with love:

Rejoice, thou who hast boldness before Him Who hast overcome the world

Rejoice, laborer with Christ

Rejoice, for Divine love for man hast enlightened thee

Rejoice, destroyer of devilish deeds

Rejoice, help and correction of Christians

Rejoice, rebuke of evil thoughts and idle talk

Rejoice, thou who didst fill God’s house with hosts of men

Rejoice, pure voice of true theology

Rejoice, thou who didst live among men united to Christ

Rejoice, warrior for the Kingdom of Heaven who didst lay down thy life for Christ

Rejoice, offerer of hymns of glorification before the Lord of all

Rejoice, thou who dost bring us joy and unite us with Christ

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 13

O holy Hieromartyr Daniel, who didst labor without respite for the sake of the salvation of men, who didst unshakably accept death for Christ, hear now our meager prayer which we offer unto thee, honoring thy martyrdom and glorifying God, Who didst strengthen and receive thee into the Heavenly abodes. By thy fervent prayers to Almighty God, entreat for us the forgiveness of sins and help in overcoming temptations, that we might be strengthened and enlightened to labor for the sake of our salvation and the salvation of men, that having completed our earthly pilgrimage, we might thereby be vouchsafed eternal life in Christ together with thee, that with all the saints and righteous ones we might glorify God unto the ages of ages: Alleluia! (Chanted thrice)

Ikos 1

Thou who didst preach the Gospel of Christ unceasingly in thy life and wast granted the gift of the priesthood, fearing not those who can kill the body, but confessing Christ unto thy death, pray for us who glorify thy confession and sing to thee:

Rejoice, divinely eloquent speaker

Rejoice, tireless preacher

Rejoice, lover of Christ above all else

Rejoice, thou who didst love men and lead them to Christ

Rejoice, laborer against delusions

Rejoice, thou who didst put thy hope in God

Rejoice, destroyer of the works of the enemies of Orthodoxy

Rejoice, servant of Christ like unto the Apostle Thomas

Rejoice, confessor of God like unto the Prophet Daniel

Rejoice, guide of hosts of men to the Church of God

Rejoice, for thou didst find joy in Christ

Rejoice, thou who didst confess Him with thy life

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

Kontakion 1

Thou didst follow Christ in all things, O holy Hieromartyr Daniel, spreading His word to all peoples; thou didst preserve pure His teachings, bestowing them upon all; thou wast vouchsafed a martyr’s death, which thou hadst praised, and now, having received rest from God in Paradise for thy labors, cease not to pray for us who sing to thee:

Rejoice, holy Hieromartyr Daniel!

The grave of Hieromartyr Daniel Sysoev at Kuntsevo Cemetery in MoscowThe grave of Hieromartyr Daniel Sysoev at Kuntsevo Cemetery in Moscow    

Translation by Jesse Dominick

Livejournal.com

11/20/2024

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