2023-09-23

 

FROMISTA

Me miro en el espejo y se me aparece el rostro de un capitel románico, el que llevo adentro. Los arcos fajones de la iglesia de San Gregorio sostienen la bóveda que se vino abajo y se me vienen al pensamiento, el altar profanado, las andas y bayartes donde transportaban a los difuntos, los peldaños de la escalera de caracol subiendo a la torre desgastadas treinta centímetros por las pisadas de los sacristanes de los siglos. El campanario sin campanas, las melenas se vinieron abajo o nos las robaron los franceses. Pisar de siglos. Rostros impertérritos. El obispo san Vicente que bendice pulgar y corazón erectos, dedos triunfales, imploro misericordia, 

Señor, tú ya sabes, ya me conoces. Si quieres puedes curarme. La pila de agua bendita que era una piscina lustral para bautizar neófitos por inmersión. Yo nací en una ciudad medieval, fui bautizado en San Millán de Segovia bajo la mirada espectral de un Cristo descoyuntado. 

Deinde, entiendo mejor el evangelio escrito en piedra y cantado por la filocalía de misas polifónicas, largas y reverentes a la hora de los gallos cantar. Kiries que suben al cielo en busca de redención y eternidad. La fe por el oído. Fides ex auditu. Es una melodía que no entiende la razón pero plange o convoca al corazón como una campana boleando eternamente.

Entiendo, pues por qué el Cid Campeador puso un icono de Nuestra Señora en el arzón de su caballo Babieca. La vida es cabalgar. La música llega de oriente a través de las letanías de un diácono. Señor ten piedad. Me horroriza que Satanás haya hundido sus malditas posaderas en la silla curul de la cátedra de san Pedro. Lo pasean en silla gestatoria. Tiene cara de asno, sólo le falta el bozal, las orejeras y el cabezal para ser aparejado. En la iconografía románica el papa es representado por una acémila o por un onagro salvaje que dispara coces y bendiciones.

Es la vera efigie de la hipocresía. El mal pastor que no cuida del rebaño y en Frómista bajo el tejaroz un burro aparece fornicando con un niño (horribile dictu) y un animal salvaje está pariendo por la boca a un ser humano. En los canecillos de la iglesia de san Martin de Frómista se estampa la homosexualidad execrable de dos monjes abrazados.

El mono representa la lujuria, el león a las pasiones que nos devoran, el burro a la clerecía y los obispos y la lechuza al pájaro de la noche, la sabiduría. Esta iglesia, supuestamente mandada construir por doña Mayor el 13 de junio de 1066, como donación por el alma, es una lección de moral y una Sagrada Escritura en piedra.

También pienso que es escatología del futuro advirtiéndonos de los peligros de la serpiente maligna. Suenan motetes gregorianos bajo la cúpula y un ángel de misericordia se pasea por el cimborrio. Abren la puerta de la predela dos arcángeles. Ese ir y venir de los siglos. Nacer y morir de las generaciones.

La culebra que repta y se enrosca al vientre de las mujeres para parir monstruos. ¿El feminismo? No, las feministas son machorras.

 Yo mandaría a algunas de ellas que hiciesen una visita a este pueblo palentino que es la capilla del arte románico. La apostasía papal ya está anunciada en ese garañón que trata de fornicar con un adolescente. 

El Interpuesto bendice a los emigrantes con los dedos al revés y clama desde los púlpitos convertidos en micrófonos, conminando a las mujeres europeas para que yazgan en ayuntamiento carnal con los forasteros negros que escupen las pateras y vienen con lo puesto.

El santo padre bendice a las mafias, pero nadie nos ha dicho quiénes son, ni cuantos ni de qué países. Una vaguedad intolerable cuando acá todo se señala con el dedo.

Yo creo que nos miran riendo a carcajadas desde esos canecillos de las impostas de los atrios románicos. Hablan con su lenguaje de piedra de la venida del anticristo. Francisco es un judío blasfemo.


23/09/2023

 Lope de Vega Le chevalier d'Olmedo


En septembre, la goutte froide a arrosé les champs, atténuant la sécheresse. Je fais le chemin si souvent répété de Médine à Olmedo en récitant ces vers de mon enfance selon lesquels la nuit on tuait le chevalier, le gala de Médine, la fleur d'Olmedo... et celui qui en Castille doit vaincre Arévalo, Médine et Olmedo, de son côté, est arrêté.


Lope de Vega le monstre des sucreries. En vingt-quatre heures, les muses se rendirent au théâtre. Prodige de la fertilité. Il a écrit plus de deux mille comédies, trois cents drames et huit cents autos sacramentelles. Dans le Chevalier d'Olmedo, il traite du Fatum Fate qui afflige les mortels.


Les ombres tragiques. Dans les branches d'un olivier vert la chouette chantait les séquences funéraires. Amour et mort. Cela plane sur les Morañas où pousse le meilleur blé d’Espagne. Cette région située à l'angle de la Castille et limitrophe des provinces d'Ávila. Valladolid et Ségovie. La bannière cramoisie, terre des Goths, des Juifs, des Maures et des Chrétiens, était considérée comme le grenier de l'Espagne, au même titre que l'Ukraine.


Ici, le versoir de la charrue romaine s'enfonce à plusieurs mètres de profondeur sans toucher la roche. Terre sauvage, mère qui allaite la soif de l'Espagne. L'action se déroule pendant les jours de la foire Medina del Campo.


Une belle fille, Doña Inés, tombe amoureuse d'un étranger, Don Alonso, fiancé à un riche fermier local, Don Rodrigo. Les autres personnages sont Fabia, le proxénète qui possède les arts divinatoires, et le bouffon Tello.


Dans un coin caché du drame se cache Lucifer, l'ange maléfique qui tisse le procès de cette comédie de la chaîne. Leonor est la dame d'honneur du protagoniste. Don Fernando, oui. Don Pedro, le père d'Inés. Ana, le connétable et le roi justicier qui envoie Don Rodrigo et ses compagnons à la potence. Lope croit au pouvoir judiciaire. Doña Inés devient religieuse.


L'amour et le destin sont écrits dans les étoiles. Inés est courtisée par Rodrigo, un méchant. Mais quand il rencontre Alonso au premier regard. C'est un fait dans l'histoire de l'Espagne, les filles à marier préfèrent les étrangers, selon le dicton, celle qui va se marier loin ou très loin ou qui vient trompée ou qui trompera, un dicton populaire. Mais Doña Inés, fidèle à ses convictions, est victime d'un coup de foudre. Sa méchanceté envers le prétendant formel doit coûter la vie à l'étranger.


"Au moment où j'ai vu


à ce galant étranger


mon âme m'a dit ce que je veux


et je lui ai dit d'être comme ça."


Le salut de Fabia qui a amené des filles au père de Doña Inés décédée jeune, une réflexion diabolique : « Avec le temps, la beauté aussi. » Dans la vie, on vient pour profiter, non pour souffrir et pour vivre deux jours.


C'est un conseil luciférien de passer un bon moment avec l'homme que l'on veut et de mépriser le petit ami formel. Chaussons. Clôture dans le jardin. Des conversations amoureuses. Le serviteur de Don Alonso a peur, il craint quelque chose de grave. Rodrigo, l'espion amoureux abandonné. Ils ne sellent pas Olmedo parce que l'entremetteur apporte un papier invitant Don Alonso à la clôture. Superstition. Fabia apporte sous son sac la dent d'un pendu.


C'est un drame en chaîne, l'action est un brouhaha, difficile à comprendre de nos jours. Cependant, l'art de Lope est plus éblouissant que tous ces feuilletons turcs qui passent à la télévision. Sorts et incantations. Des malentendus, des tickets d'amour. Le fouillis des passions.


Les enchevêtrements, les intrigues et le deus ex machine si fréquents dans notre théâtre de l'âge d'or.


Celui qu'on appelle le Chevalier d'Olmedo t'a vu à une foire faire de beaux yeux avec tes sourcils comme un arc et des flèches...


Le roi de Valladolid lui a accordé de grandes faveurs car lui seul a honoré les festivités de son mariage royal, il a transpercé six taureaux comme un Hector, il a donné trente dollars aux dames dans les anneaux et les tournois... vous vivrez avec lui bien dépensé avec un mari discret. Malheur à la dame qui a un mari insensé !... oh, mère ! Rends-moi fou mais comment puis-je être à toi, si mon père me donne Don Rodrigo en mariage.


Au dénouement de la pièce, une nuit où le chevalier d'Olmedo rentre dans sa villa, des hors-la-loi à la solde de Don Rodrigo tuent Don Alonso Manrique.


La lune en était à son dernier quartier. C'était une lune de sang.


Ainsi s’accomplissent les sinistres présages qui pesaient sur cet amour. Le roi ordonne l'arrestation des tueurs. Lope connaissait bien la psychologie féminine. Aujourd'hui, on l'accuserait d'être sexiste. Deinde n'est plus, ses œuvres ne sont quasiment plus jouées.



Samedi 23 septembre 2023

 Lope de Vega Der Ritter von Olmedo


Im September bewässerte der kalte Tropfen die Felder und linderte die Dürre. Ich mache den oft wiederholten Weg von Medina nach Olmedo und rezitiere die Verse aus meiner Kindheit, dass sie nachts den Ritter töteten, die Gala von Medina, die Blume von Olmedo... und den, der in Kastilien Arévalo, Medina usw. besiegen muss Olmedo seinerseits wurde verhaftet.


Lope de Vega, das Monster der Zuckermühlen. In vierundzwanzig Stunden gingen die Musen ins Theater. Wunderkind der Fruchtbarkeit. Er schrieb mehr als zweitausend Komödien, dreihundert Dramen und achthundert Sakramentalromane. Im Ritter von Olmedo beschäftigt er sich mit dem Fatum Fate, das die Sterblichen heimsucht.


Die tragischen Schatten. In den Zweigen eines grünen Olivenbaums sang die Eule die Trauersequenzen. Liebe und Tod. Das schwebt über den Morañas, wo der beste Weizen Spaniens wächst. Diese Region liegt in der Ecke Kastiliens und grenzt an die Provinzen Ávila. Valladolid und Segovia. Das Purpurbanner, das Land der Goten, Juden, Mauren und Christen, galt wie die Ukraine als die spanische Kornkammer.


Hier sinkt das Streichblech des römischen Pfluges mehrere Meter tief ein, ohne den Fels zu berühren. Wildes Land, Mutter, die den Durst Spaniens stillt. Die Aktion findet während der Messetage von Medina del Campo statt.


Das schöne Mädchen Doña Inés verliebt sich in den Fremden Don Alonso, der mit einem reichen örtlichen Bauern, Don Rodrigo, verlobt war. Die anderen Charaktere sind Fabia, der Zuhälter mit Wahrsagekünsten, und der Narr Tello.


In einer versteckten Ecke des Dramas verbirgt sich Luzifer, der böse Engel, der die Handlung dieser Kettenkomödie webt. Leonor ist die Hofdame des Protagonisten. Don Fernando ayo. Don Pedro, Inés‘ Vater. Ana: Der Polizist und Bürgerwehrkönig, der Don Rodrigo und seine Kameraden an den Galgen schickt. Lope glaubt an die Justiz. Doña Inés wird Nonne.


Liebe und Schicksal stehen in den Sternen. Inés wird von Rodrigo, einem Bösewicht, umworben. Als er jedoch Alonso auf den ersten Blick trifft. Es ist eine Tatsache in der Geschichte Spaniens, dass heiratsfähige Mädchen Außenseiter bevorzugen, nach einem Sprichwort, demjenigen, der weit oder weit weg heiraten wird oder betrogen wird oder betrügen wird, ein beliebtes Sprichwort. Doch Doña Inés terne ist ihrer Überzeugung nach ein Opfer der Liebe auf den ersten Blick. Sein Trotz gegenüber dem formellen Bewerber muss den Fremden das Leben kosten.


„Der Moment, in dem ich sah


zu diesem ausländischen Galanten


Meine Seele hat mir gesagt, dass ich das will


und ich sagte ihm, er solle so sein.


Die Begrüßung von Fabia, die Mädchen zum Vater der jung verstorbenen Doña Inés brachte, eine teuflische Reflexion: „Mit der Zeit vergeht auch die Schönheit.“ Im Leben kommt man zum Genießen, nicht zum Leiden und zum Leben für zwei Tage.


Es ist ein luziferischer Rat, eine gute Zeit mit dem Mann zu haben, den man will, und den formellen Freund zu verachten. Hausschuhe. Zaun im Garten. Liebevolle Gespräche. Don Alonsos Diener hat Angst, er fürchtet etwas Ernstes. Rodrigo, der verlassene Liebhaberspion. Sie satteln Olmedo nicht, weil der Heiratsvermittler ein Papier mitbringt, in dem er Don Alonso zum Zaun einlädt. Aberglaube. Fabia trägt unter ihrer Tasche den Zahn eines Gehenkten.


Es ist ein Kettendrama, die Handlung ein Wirrwarr, heutzutage schwer zu verstehen. Allerdings ist Lopes Kunst umwerfender als all die türkischen Seriendramen, die im Fernsehen laufen. Zaubersprüche und Beschwörungsformeln. Missverständnisse, Liebeskarten. Das Durcheinander der Leidenschaften.


Die Verstrickungen und Vorgänge und die Deus-Ex-Maschine, die in unserem Theater des Goldenen Zeitalters so häufig vorkommen.


Der, den sie „Ritter von Olmedo“ nennen, hat gesehen, wie du auf einem Jahrmarkt wunderschöne Augen aus deinen Augenbrauen gemacht hast, wie Pfeil und Bogen …


Der König in Valladolid hat ihm große Gefälligkeiten gewährt, weil er allein die Feierlichkeiten seiner königlichen Hochzeit ehrte, er sechs Stiere wie ein Hektor aufgespießt hat, er den Damen dreißig Dollar in Ringen und Turnieren gegeben hat ... Sie werden mit ihm gut leben können ein diskreter Ehemann. Wehe der Dame, die einen törichten Ehemann hat!... oh, Mutter! Mach mich verrückt, aber wie kann ich dein sein, wenn mein Vater mir Don Rodrigo zur Frau gibt?


Am Ende des Stücks töten einige von Don Rodrigo beauftragte Gesetzlose Don Alonso Manrique, als der Ritter von Olmedo eines Nachts in seine Villa zurückkehrt.


Der Mond befand sich im letzten Viertel. Es war ein Blutmond.


Damit erfüllen sich die schlimmen Vorzeichen, die auf dieser Liebe lasteten. Der König ordnet die Verhaftung der Mörder an. Lope kannte sich gut mit der weiblichen Psychologie aus. Heute würde man ihm Sexismus vorwerfen. Deinde nicht mehr, seine Werke werden fast nicht mehr aufgeführt.



Samstag, 23. September 2023

 Lope de Vega The Knight of Olmedo


September, the cold drop watered the fields, alleviating the drought. I make the oft-repeated path from Medina to Olmedo reciting those verses from my childhood that at night they killed the knight, the gala of Medina, the flower of Olmedo... and the one who in Castilla has to defeat Arévalo, Medina and Olmedo on his part has arrest.


Lope de Vega the monster of the sugar mills. In twenty-four hours the muses went to the theater. Fertility prodigy. He wrote more than two thousand comedies, three hundred dramas and eight hundred sacramental autos. In the Knight of Olmedo he deals with the Fate fatum that afflicts mortals.


The tragic shadows. In the branches of a green olive tree the owl sang the funeral sequences. Love and death. That hovers over the Morañas where the best wheat in Spain grows. This region in the corner of Castilla bordering the provinces of Ávila. Valladolid and Segovia. Crimson banner, land of Goths, Jews, Moors and Christians, was considered the Spanish granary as Ukraine is.


Here the moldboard of the Roman plow sinks several meters deep without touching rock. Feral land, mother that breastfeeds the thirst of Spain. The action takes place during the days of the Medina del Campo fair.


A beautiful girl Doña Inés falls in love with a stranger Don Alonso who was engaged to a rich local farmer, Don Rodrigo. The other characters are Fabia, the pimp who has divinatory arts, and the jester Tello.


In a hidden corner of the drama hides Lucifer, the evil angel who weaves the lawsuit of this comedy of the chain. Leonor is the protagonist's lady-in-waiting. Don Fernando ayo. Don Pedro, Inés's father. Ana. The constable and the vigilante King who sends Don Rodrigo and his compadres to the gallows. Lope believes in the Judiciary. Doña Inés becomes a nun.


Love and fate are written in the stars. Inés is courted by Rodrigo, a villain. When she meets, however, Alonso at first sight. It is a fact in the history of Spain, marriageable girls prefer outsiders, according to the saying, the one who is going to marry far or far away or comes deceived or will deceive, a popular saying. But Doña Inés is convinced that she is a victim of love at first sight. Her spite of the formal suitor must cost the stranger his life.


"The moment I saw


to this foreign gallant


my soul told me this I want


and I told him to be like this."


The greeting Fabia who brought girls to the father of Doña Inés who died young, a diabolical reflection: “That as time passes, so does beauty.” In life you come to enjoy, not to suffer and to live for two days.


It is Luciferian advice, to have a good time with the man you want and disdain the formal boyfriend. Slippers. Fence in the garden. Loving conversations. Don Alonso's servant is scared, he fears something serious. Rodrigo the jilted lover spy. They don't saddle Olmedo because the matchmaker brings a paper inviting Don Alonso to the fence. Superstition. Fabia brings under her bag the tooth of a hanged man.


It is a chain drama, the action a jumble, difficult to understand these days. However, Lope's art is more dazzling than all those Turkish serial dramas that are on TV. Spells and incantations. Misunderstandings, love tickets. The jumble of passions.


The entanglements and goings-on and the deus ex machine so common in our theater of the golden age.


The one they call The Knight of Olmedo saw you at a fair making beautiful eyes out of your eyebrows like a bow and arrow...


The King in Valladolid has granted him great favors because he alone honored the festivities of the royal wedding; he speared six bulls like a Hector, thirty he gave to the ladies in rings and tournaments... you will live with him well spent with a discreet husband. Woe to the lady who has a foolish husband!... oh, mother! Drive me crazy but how can I be yours, if my father gives me Don Rodrigo in marriage.


In the denouement of the play, one night when the knight from Olmedo returns to his villa, some outlaws in the pay of Don Rodrigo kill Don Alonso Manrique.


The moon was in its last quarter. It was a blood moon.


Thus the dire omens that weighed on this love are fulfilled. The king orders the arrest of the killers. Lope knew feminine psychology well. Today they would accuse him of being sexist. After all, his works are hardly performed anymore.



Saturday, September 23, 2023

 Лопе де Вега Рыцарь Ольмедо


Сентябрь, холодная капля полила поля, облегчив засуху. Я совершаю часто повторяемый путь из Медины в Ольмедо, читая стихи из моего детства о том, что ночью они убили рыцаря, гала Медины, цветок Ольмедо... и того, кто в Кастилье должен победить Аревало, Медину и Ольмедо со своей стороны арестован.


Лопе де Вега - монстр сахарных заводов. Через сутки музы отправились в театр. Чудо плодородия. Он написал более двух тысяч комедий, триста драм и восемьсот сакраментальных авто. В «Рыцаре Ольмедо» он имеет дело с Фатум Судьбой, постигающей смертных.


Трагические тени. В ветвях зеленой оливы сова пела похоронные песни. Любовь и смерть. Он парит над Мораньясом, где растет лучшая пшеница в Испании. Этот регион в углу Кастилии, граничащий с провинцией Авила. Вальядолид и Сеговия. Багровое знамя, земля готов, евреев, мавров и христиан, считалась испанской житницей, как и Украина.


Здесь отвал римского плуга погружается на несколько метров вглубь, не касаясь скалы. Дикая земля, мать, кормящая жажду Испании. Действие происходит в дни ярмарки Медина-дель-Кампо.


Красивая девушка Донья Инес влюбляется в незнакомца Дона Алонсо, который был помолвлен с богатым местным фермером Доном Родриго. Другие персонажи - Фабия, сутенер, владеющая искусством прорицания, и шут Телло.


В потаенном уголке драмы скрывается Люцифер, злой ангел, который плетет судебные цепочки этой комедии. Леонор — фрейлина главного героя. Дон Фернандо, да. Дон Педро, отец Инес. Ана — констебль и король-линчеватель, отправивший дона Родриго и его товарищей на виселицу. Лопе верит в судебную власть. Донья Инес становится монахиней.


Любовь и судьба написаны звездами. За Инес ухаживает злодей Родриго. Однако когда он встречает Алонсо с первого взгляда. Это факт из истории Испании, девушки на выданье предпочитают чужаков, согласно поговорке, того, кто собирается замуж далеко-далеко или приходит обманутым или обманет, народная поговорка. Но донья Инес Терне по своим убеждениям является жертвой любви с первого взгляда. Его злоба к официальному поклоннику должна стоить незнакомцу жизни.


«В тот момент, когда я увидел


этому иностранному галантному человеку


моя душа сказала мне, что я хочу


и я сказал ему, чтобы он был таким».


Приветствие Фабии, приведшей девочек к отцу доньи Инес, умершей молодой, — дьявольское размышление: «Время проходит, а красота уходит». В жизнь приходишь наслаждаться, а не страдать и жить два дня.


Это люциферианский совет: хорошо проводить время с мужчиной, которого вы хотите, и пренебрегать формальным парнем. Домашние тапочки. Забор в саду. Любящие разговоры. Слуга дона Алонсо напуган, он опасается чего-то серьезного. Родриго, брошенный любовник-шпион. Ольмедо не седлают, потому что сваха приносит бумагу с приглашением дона Алонсо к забору. Суеверие. Фабия приносит под сумку зуб повешенного.


Это цепная драма, действие беспорядочное, и в наши дни его трудно понять. Однако искусство Лопе более ослепительно, чем все те турецкие сериалы, которые идут по телевидению. Заклинания и заклинания. Недоразумения, любовные билеты. Смешение страстей.


Запутывания, происходящие события и deus ex Machine, столь распространенные в нашем театре золотого века.


Тот, кого называют Рыцарем Ольмедо, видел, как ты на ярмарке делал красивые глаза из бровей, словно лук и стрелы...


Король Вальядолида оказал ему большие милости, потому что он один почтил празднование его королевской свадьбы, он пронзил шесть быков, как Гектор, он дал тридцать баксов дамам на рингах и турнирах... вы будете жить с ним, хорошо проведя время с сдержанный муж. Горе даме, у которой глупый муж!.. о, матушка! Своди меня с ума, но как я могу быть твоей, если мой отец выдает мне замуж дона Родриго.


В развязке пьесы однажды ночью, когда рыцарь Ольмедо возвращается на свою виллу, несколько преступников, наемных дона Родриго, убивают дона Алонсо Манрике.


Луна была в последней четверти. Это была кровавая луна.


Таким образом, исполняются ужасные предзнаменования, тяготившие эту любовь. Король приказывает арестовать убийц. Лопе хорошо знала женскую психологию. Сегодня они бы обвинили его в сексизме. Деинде больше нет, его произведения почти не исполняются.



Суббота, 23 сентября 2023 г

 

Lope de Vega El Caballero de Olmedo


Septiembre, la gota fría regó los campos paliando la sequía. Hago el camino tantas veces repetido de Medina a Olmedo recitando aquellos versos de mi infancia que de noche lo mataron al caballero la gala de Medina la flor de Olmedoy el que en Castilla ha de vencer a Arévalo, Medina y Olmedo de su parte ha de tener.

Lope de Vega el monstruo de los ingenios. En horas veinticuatro las musas pasaron al teatro. Prodigio de fecundidad. Escribió más de dos mil comedias, trescientos dramas y ochocientos autos sacramentales. En el Caballero de Olmedo lidia con el Destino fatum que aflige a los mortales.

Las sombras trágicas. En las ramas de un olivo verde cantaba la lechuza las secuencias del funeral. El amor y la muerte. Que planea sobre las Morañas donde crece el mejor trigo de España. Esta comarca en el rincón de Castilla limítrofe con las provincias de Ávila. Valladolid y Segovia. Pendón carmesí, tierra de godos, judíos, moros y cristianos, fue considerada el granero español como lo es Ucrania.

Aquí la vertedera  del arado romano se hunde varios metros de profundidad sin tocar roca. Tierra feraz, madre que amamanta la sed de España. La acción se desarrolla durante los días de la feria de Medina del Campo.

Una hermosa moza doña Inés se enamora de un forastero don Alonso que estaba prometido con un labrador rico local, don Rodrigo. Los otros personajes son Fabia la alcahueta que posee artes adivinatorias y el bufón Tello.

En un recóndito entresijo del drama se esconde Lucifer el ángel malo que teje la pleita de esta comedia de atadero. Leonor es la dama de compañía de la protagonista. Don Fernando ayo. Don Pedro el padre de Inés. Ana. El condestable y el Rey justiciero que manda a la horca a don Rodrigo y sus compadres. Lope cree en la Judiciaria. Doña Inés se mete a monja.

El amor y el sino están escritos en las estrellas. Inés es cortejada por Rodrigo un villano. Cuando conoce, en cambio, a Alonso a primera vista. Es un hecho en la historia de España, las mozas casaderas prefieren a los de fuera según el dicho el que lejos va a casar o mucho o viene engañado o a engañar, refrán popular. Pero doña Inés terne en sus convencimientos, es víctima del amor a primera vista. Su despecho al pretendiente formal ha de costarle la vida al forastero.

en el instante que vi

a este galán forastero

me dijo el alma este quiero

y yo le dije sea ansí”

La saludadora Fabia que le arrimaba mozas al padre de doña Inés que murió joven, una reflexión diabólica: “Que como el tiempo pasa, así se pasa la hermosura”. En la vida se viene a gozar, no a padecer y a vivir que son dos días.

Es un consejo luciferino, que se lo pase bien con el hombre que desea y desdeñe al novio formal. Chinelas. Reja en el jardín. Amorosos coloquios. El criado de don Alonso se asusta, teme algo grave. Rodrigo el amante despechado espía. No ensillan para Olmedo porque la celestina trae un papel invitando a don Alonso a la reja. Superstición. Fabia trae bajo el refajo la muela de un ahorcado.

Se trata de un drama de atadero, la acción un revoltijo, difícil de entender en estos tiempos. Sin embargo, el arte de Lope es más fulgurante que todos esos dramones de seriales turcos que echan por la TV. Hechizos y conjuros. Malentendidos, billetes de amor. El revoltijo de las pasiones.

Los enredos y tejemanejes y los deus ex máquina tan habituales en nuestro teatro del siglo de oro.

El que por único llaman El Caballero de Olmedo te vio en una feria haciendo de las cejas arco y flecha los ojos bellos…

El Rey en Valladolid grandes mercedes le ha hecho porque él solo honró las fiestas de su real casamiento alanceó seis toros como un Héctor, treinta recios dio a las damas en sortijas y torneos… vivirás con él bien empleada con un marido discreto. ¡Desdichada de la dama que tiene marido necio!… ¡ay, madre! vuélvemes loca pero como puedo ser suya, si a don Rodrigo me da mi padre en casamiento.

En el desenlace de la obra, una noche que regresa el caballero de Olmedo a su villa unos forajidos a sueldo de don Rodrigo dan muerte a don Alonso Manrique.

La luna estaba en cuarto menguante. Era una luna de sangre.

Se cumplen así los nefastos presagios que pesaban sobre este amor. El rey manda prender a los matadores. Lope conocía bien la psicología femenina. Hoy lo acusarían de machista. Deinde no más, sus obras ya casi no se representan.


sábado, 23 de septiembre de 2023

EL REGIMEN UCRANIO ES UN HERODES MATA NIÑOS INOCENTES (DE IZVESTIA)

 

Lavrov entregó a Guterres un mensaje en vídeo a la ONU de una chica de Lugansk

 
 
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Foto: REUTERS/Brendan McDermid

El 21 de septiembre, el Ministro de Asuntos Exteriores ruso, Sergei Lavrov, entregó al Secretario General de la ONU, Antonio Guterres, un mensaje en vídeo de Faina Savenkova, una colegiala de 14 años de Lugansk, en el que pide detener las matanzas de niños en el Donbass por parte del régimen de Kiev, detener bombardear casas y escuelas pacíficas y detener el suministro de armas occidentales a Ucrania El Ministerio de Asuntos Exteriores ruso informó de ello el 23 de septiembre a RIA Novosti .

El vídeo fue difundido durante una reunión de diplomáticos en la sede de la ONU en Nueva York.

El mensaje en vídeo de Faina Savenkova fue filmado por corresponsales en la escuela número 7 de Luhansk, destruida por militantes ucranianos. La niña pidió a los diplomáticos de la ONU que hicieran todo lo posible para detener el bombardeo de ciudades pacíficas por parte de Ucrania y detener la muerte de niños.

La colegiala dijo que la escuela sobrevivió a la Gran Guerra Patria, pero ahora, después del bombardeo de las Fuerzas Armadas de Ucrania (AFU), ya no se puede restaurar. Señaló que es imposible devolver la vida a los niños de cuyas muertes es culpable Ucrania.

Savenkova también pidió a la ONU que detenga el suministro de “armas terribles” a Ucrania para detener las matanzas, y agradeció a quienes “no apoyan los crímenes del gobierno ucraniano contra la humanidad y la humanidad”.

En noviembre de 2021, en una carta al Secretario General de la ONU, la niña pidió ayuda y expresó su esperanza de que la organización pudiera influir en Kiev. Después de eso, fue agregada a la base de datos del sitio web Myrotvorets por supuestamente representar una amenaza para la seguridad nacional de Ucrania.

Un mes antes, una colegiala pidió al presidente ucraniano Vladimir Zelensky que cerrara el sitio web “Peacemaker” . Señaló que publicar información personal sobre personas en el portal podría poner en peligro sus vidas.

Seis meses antes, Savenkova grabó un mensaje en vídeo a los miembros del Consejo de Seguridad de la ONU, donde pidió a la organización que no se olvide del derecho de los niños de Donbass a la infancia y a una vida pacífica.

Continúa la operación especial para proteger Donbass , cuyo inicio fue anunciado por el presidente ruso Vladimir Putin el 24 de febrero de 2022. La decisión se tomó en el contexto de un agravamiento de la situación en la región debido a los ataques de las Fuerzas Armadas de Ucrania.

2023-09-22

 

RUSSIAN CHURCH REP EXPELLED FROM BULGARIA, BANNED FROM N. MACEDONIA—CHURCH RESPONDS

Sofia, September 22, 2023

Photo: TelegramPhoto: Telegram    

The head of the Russian Orthodox Church’s representation Church of St. Nicholas in Sofia and two others were expelled from Bulgaria yesterday.

The Bulgarian authorities “considered Fr. Vassian (Zmeev) a threat to national security,” the Russian embassy in Sofia told TASS.

According to the Bulgarian Security Service, “There is information about the actions of these persons related to the implementation of various elements of the Russian Federation’s hybrid strategy to purposefully influence the socio-political processes in the Republic of Bulgaria in favor of Russian geopolitical interests.”

Russian ambassador to Bulgaria Eleonora Mitrofanova explains that Fr. Vassian, Fr. Evgeny Pavelchuk (secretary of the podvoriye), and another church employee “were summoned to the migration service, where they were told that they pose a threat to Bulgarian national security and must leave the country today.”

They were then put in a police van and taken to their homes and the church to gather their things before being taken to the border with Serbia, the ambassador said.

The Church representatives are also banned from returning to Bulgaria for five years.

The expulsion comes just a few days after Fr. Vassian was also banned from entering North Macedonia, which he had previously visited several times during his time in Sofia. Fr. Vassian has been serving in the Sofia church for five years, and last year he was also appointed to represent the Russian Church to the newly autocephalous Macedonian Orthodox Church-Ohrid Archbishopric.

The Russian Church’s Department for External Church Relations issued a statement yesterday “strongly protesting against the unjustified expulsion of its representatives from Bulgaria.”

“The expulsion of the clergy, whose vocation is to serve God and people, to preach peace and brotherhood between peoples, is an outrageous act dictated by Russophobic motives and a desire to erase the glorious pages of the common history of Bulgaria and Russia,” the DECR states.

The Church of St. Nicholas “has been a symbol of the spiritual unity of our fraternal peoples for past hundred years,” the statement continues.

The DECR further notes that the church crypt is home the relics of St. Seraphim (Sobolev), who is widely venerated in both the Russian and Bulgarian Churches. However, “The current decision of the authorities also expresses their disrespect for the feelings of the faithful who are now deprived of the opportunity to visit the tomb because of the suppression of the podvoriye’s activities.”

The statement concludes that the “rude measure of police arbitrariness … is aimed at undermining the traditionally friendly relations between the two Sister Churches, with the aim of turning fraternal peoples connected by a common history and a single faith against each other.”

However, “The Moscow and Bulgarian Patriarchates will preserve their centuries-old communion and will not sacrifice the historical memory of our peoples,” the DECR is sure.

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la guerra de ucrania es religiosa una lucha contra el mal zelenski judeonazi manda destruir casi un centenar de iglesias de la capital

 

KIEV CITY COUNCIL CONSIDERING DEMOLITION OF 74 ORTHODOX CHURCHES

Kiev, September 18, 2023

The Kiev city coat of arms. Photo: WikipediaThe Kiev city coat of arms. Photo: WikipediaIn yet another anti-Christian escalation against the historical and canonical Ukrainian Orthodox Church, two commissions of the Kiev City Council are currently examining a project that calls for the demolition of dozens of Orthodox churches.

The draft decision was authored by Vadim Vasilchuk from the pro-European Voice (Holos) faction of the Verkhovna Rada (Parliament).

According to the documents on the City Council website, the initiative is based on the idea that the “governing center [of the UOC] is located outside Ukraine in a state that is recognized by law as having committed military aggression against Ukraine and/or temporarily occupied part of the territory of Ukraine,” or that the UOC “has canonical and prayerful ties with religious organizations of the aggressor country.”

The Kiev regime refuses to recognize the UOC's autonomy, or its declaration of independance from the MP made at the beginning of the Special Military Operation, although the UOC elects its own bishops, ordains its own priests, has its own holy synod, and at its meetings makes its own decisions concerning its Church life, entirely independent of Moscow. Or rather, the regimes perhaps recognizes these facts, but knows that the Orthodox faithful are still part of historical Rus', which was born in the same baptismal font in Kiev. The Kiev regime and its backers understand that as long as the true, canonical Orthodox Church remains standing in Ukraine, they can never completely achieve the total destruction of the spiritual and historical bond between Ukraine, Russian, and Belorus. But since the Ukrainian faithful are not willing to sacrifice the salvation of their souls in order to please the authorities and their supporters, they continue to remain in the canonical Church.

Therefore, the Kiev Council (not comprised entirely of Orthodox Christians) considers that the only alternative is to destroy churches, as did their communist predecessors.

The draft calls for the Department of Land Resources and district administration to inspect land plots that are in use by the UOC to determine the legality of the construction of churches on them. If it is determined that the churches supposedly don’t have the necessary permits, they will be destroyed, at the expense of the Church.

Using phrases worthy of George Orwell, the author of the project claims that destroying the churches and depriving the Ukrainian people of their places of worship will “contribute to the establishment of harmony and peace on religious grounds.”