2022-12-24

 SÅNG OM KALANEDA


På morgonen den 24 december, i alla kyrkor i den kända världens ekumen, både i öster och väster, skulle en diakon sätta upp amboen och tona de underbara stroferna i hög ton av calenda magnum gaudium nuntio vobis .


Jag sjöng den också på seminariet i Segovia. På latin.


Ecce, den spanska översättningen:


"År 5119 av världens skapelse när Gud skapade himmel och jord.


År 2759 efter syndafloden


År 2015 av Abrahams födelse


År 1510 när Israels folk lämnade Egypten


År 1032 smörjdes kung David till Israels monark


I den 65:e veckan av Daniels profetia


Året för Olympiaden 194


År 752 ab urbe condita av grundandet av Rom


Under det 42:a året av kejsardömet Octavio Augusto, medan hela världen var i frid, ville Jesus Kristus, evig Gud, Faderns Son, besöka världen med sin barmhärtiga ankomst, avlad av den helige Ande i Jungfru Maria, föddes i Betlehem och blev människa efter köttet"


Med denna härlighetshymn, en guide till fred, tolerans och välbefinnande, vill jag gratulera mina läsare i Frankrike, Tyskland, Ryssland, Nederländerna, Vietnam, Filippinerna, Ukraina, Iran, de som läser mig och de som läs inte mig, de som inte håller med och till de som håller med mig:


Fred på jorden åt människor av god vilja


Till min dotter Helen Parra Hugh och hennes mamma Suzanne Marie Hugh som bor i Bishops Storford UK med sina bortgångna föräldrar Graham Marie och alla mina familjemedlemmar på väg mot evigheten. Till mina barnbarn och mina barn: Almu, Henar, Antonio, Cristina, Mario, Laura, Carla, Sofia och lille Pelayo.


För dem och för återlösningen av vår skuld föddes Jesus

No hay comentarios: