2022-10-18

 MAUPÀSSANT DEN FRANSKA POEN


 


Jag ber, läser och skriver. För mig är litteratur inte bara en form av frihet utan också en form av bön. Ett sätt att knyta an till gudomligheten, reflektera över mänskliga passioner och det där franska sotisse, ett franskt ord som jag gillar eftersom Molieres språk är så elegant att han vet hur man betecknar det mest obetydliga med vackra ord som poubelle, som inte är något annat än soptunna. Latinerna varnade redan för detta problem med en lapidär fras:


─Stultorum numerus infinitus (mängden dåsighet i världen) faller definitivt i mina händer en text av Guy de Maupassant med titeln La terreur som kommer att tänka på med tiden vi lever i. Nyheterna skrämmer inte varje timme med nyheterna om Ukrainakriget. Ett atomhot sprakar över våra tinningar. Namnen på Hiroshima och Nagasaki ger oss alla gåshud. De anklagar Putin för att ha tillgripit katapulten, men det är värt att komma ihåg att det var USACs som lanserade den fruktansvärda kärnvapenassegai och de verkar fast beslutna att använda den. Det är den där Stolberger, chefen för NATO-vakterna, som använder dolkar och åsnan Borrell (jag skäms över att tro att den här killen kan vara min landsman) som pratar om att förstöra hela Ryssland i ett svep. Gud förbjude. Jag ber och läser. Jag går tillbaka till mina böcker. Maupassant är den galliske Edgar Alan Poe. Det finns berättelser där den sänder berättelser om det paranormala. Spöken i herrgårdarna i hans hemland, Normandie, och en klar månbelyst natt ser han en okänd stjärna glittra i en pöl och undrar vilka människor som kommer att bo där. Berättelsen slutar inte på nettofakta. Författaren kommer bara med förslag som får läsaren att gissa om mänsklighetens banalitet. När vi tittar upp mot himlen en stjärnklar natt inser vi hur små vi är. I människans existens återspeglar kärlek, rikedomar, namnstatus, sociala läggningar vansinne. Livet är en karneval, en smedja av lögner. Livet är en berättelse full av ljud och raseri berättad av en idiot Shakespeare sa det vill säga, livet är en historia full av stön och raseri berättad av en idiot. De skrämmande berättelserna om Maupassant som de om Poe för oss närmare den nuvarande terrorns verklighet, som är mycket mer prosaisk och kriminell än de båda romantiska författarnas. Spöken är läskiga, men de skjuter inte missiler eller berättar lögner på nyheterna med tjock röst. Man måste säkert ha mer av de levande än av de döda


 


Tisdagen den 18 oktober 2022

No hay comentarios: