2022-07-25

 UKRAINA OCH RYSSLAND KOLONISERADES AV SVENSKARNA

 


SVERIGE OCH UKRAINA. VIKINGARNA (I)


Under mina dagar som spansk läsare vid University of York tog jag kontakt med Institutionen för skandinaviska språk och en av forskarna gav mig att läsa boken av Johanes Bronsted "the Vikings" där det stora runinflytandet från Sverige, Danmark , Norge och Island i bildandet av Europa.


 Jag kom också i kontakt med sagorna eller skandinavernas epos. Vikingarna var ett folk av stora sjöfarare. I sina triremer av ask gjorde de razzior i Spanien, Portugal, England och Italien. Städer gjorda för krig och handel.


De plundrade städerna och plundrade allt de kunde: vetet, boskapen, kvinnorna. De hade en stark moralisk hy som var överväldigande i samband med det sena romerska imperiets dekadenta seder.


Från Danmark kom barbarerna från norr. Evaristo Castroviejo berättar i en av sina romaner hur vikingarna tog över Luarca efter att ha plundrat hela Galicien, men där de viktigaste invasionerna och bosättningarna ägde rum i östra England.


Alla städer med ändelsen av och suffixet thorpe behåller sitt nordiska förflutna: Whitby, Crossby, Edenthorpe, Armthorpe, Castlethorpe. Thorpe betyder by.


Svenskarna spred sig över Old Rus' från Vita havet till Svarta havet. Kiev och Novgorod grundades av prins Hoskuld. Denna närvaro indikerades i patronymerna Helgi på svenska da Oleg och Olga, Waldemar är Vladimir och Igmar da Igor.


 Nu visar det sig att namn så karaktäristiska för Heliga Ryssland är svenska. Horderna som anlände från Stockholm bestod av köpmän snarare än soldater som lockades av de bördiga fälten vid Dneprstranden.


Till en början var de hedningar. De dyrkade Thor, Hermes och Valhalla.


 Senare antog de den kristna religionen genom att bli massdöpta genom predikan av Saint Cyril och Saint Methodius. De utövade månggifte. De hade patriarkala seder. Många barn med många kvinnor. Inte förgäves kallades det i forna tider Scandinavia Gentium Office (mänsklig plantskola). Tyvärr går annalerna på ena sidan och politiken på den andra. Den nationalistiska regimen i Kiev upphäver sitt förflutna. Ingenting vill veta om dess ursprung. Ukraina var en del av det gamla Rus (ett annat skandinaviskt namn) och dess svenska grund, jag vet att jag genom att försvara förryskningen av detta land, det största i Europa, går emot det. Det spelar liten roll för mig. Jag följer råden från San Agustin "tolle et lege" (stig upp, drick och läs) som tyvärr mina kollegor från därefter journalistik och politiker inte vill ha något att göra. De föredrar att se de stackars ukrainarna störtas i ett blodbad under den olycksbådande Zelenskijs ok


 


Tisdagen den 26 juli 2022

No hay comentarios: