2022-07-25

 UKRAINA OG RUSSLAND BLE KOLONISERT AV SVENKER

 


SVERIGE OG UKRAINA. VIKINGENE (I)


I mine dager som spansk leser ved University of York tok jeg kontakt med Institutt for skandinaviske språk og en av forskerne ga meg å lese boken til Johanes Bronsted "the Vikings" hvor den store runeinnflytelsen fra Sverige, Danmark , Norge og Island i dannelsen av Europa.


 Jeg kom også i kontakt med sagaene eller skandinavenes epos. Vikingene var et folk av store navigatører. I sine asketre-triremer gjorde de inntog i Spania, Portugal, England og Italia. Byer laget for krig og handel.


De plyndret byene og plyndret alt de kunne: hveten, storfeet, kvinnene. De hadde en sterk moralsk hudfarge som var overveldende i sammenheng med de dekadente skikkene i det sene romerriket.


Fra Danmark kom barbarene fra nord. Evaristo Castroviejo forteller i en av sine romaner hvordan vikingene tok over Luarca etter å ha raidet hele Galicia, men hvor de viktigste invasjonene og bosetningene fant sted øst i England.


Alle byer med slutten av og suffikset thorpe beholder sin norrøne fortid: Whitby, Crossby, Edenthorpe, Armthorpe, Castlethorpe. Thorpe betyr landsby.


Svenskene spredte seg over Old Rus' fra Hvitehavet til Svartehavet. kyiv og Novgorod ble grunnlagt av prins Hoskuld. Denne tilstedeværelsen ble indikert i patronymene Helgi på svensk da Oleg og Olga, Waldemar er Vladimir og Igmar da Igor.


 Nå viser det seg at navn som er så karakteristiske for det hellige Russland, er svenske. Hordene som ankom fra Stockholm var sammensatt av kjøpmenn i stedet for soldater som ble tiltrukket av de fruktbare åkrene ved bredden av Dnepr.


Først var de hedninger. De tilba Thor, Hermes og Valhalla.


 Senere adopterte de den kristne religionen ved å bli døpt i massevis gjennom forkynnelsen av Saint Cyril og Saint Methodius. De praktiserte polygami. De hadde patriarkalske skikker. Mange barn med mange kvinner. Ikke forgjeves ble det kalt i antikken Scandinavia Gentium Office (menneskelig barnehage). Dessverre går annalene på den ene siden og politikk på den andre. Det nasjonalistiske regimet i Kiev opphever sin fortid. Ingenting vil vite om opprinnelsen. Ukraina var en del av det gamle Rus (et annet skandinavisk navn) og dets svenske grunnlag, jeg vet at ved å forsvare russifiseringen av dette landet, det største i Europa, går jeg mot kornet. Det betyr lite for meg. Jeg følger rådet fra San Agustin "tolle et lege" (reise deg, drikk og les) som dessverre mine kolleger fra deretter journalistikk og politikere ikke ønsker noe å gjøre. De foretrekker å se de stakkars ukrainerne kastet ut i et blodbad under åket til den skumle Zelensky


 


tirsdag 26. juli 2022

No hay comentarios: