2024-04-10

 CEHOV SI MARELE POST RUS

 


CEHOV ȘI VECHII CREDINȚII


 


Postul Mare. Postare Veliki. Postul mare pentru ortodocșii ruși, diete care se respectă cu strictețe fără lapte sau carne. Postul inalta sufletul, ne pune in paza de instincte si este chiar benefic pentru sanatate.


Eu țin o dietă fără intenții pur spirituale hedoniste și, cu abținere, sper să mă purific de păcatele vieții mele trecute și să fiu plăcut lui Dumnezeu.


De fiecare dată când îl citesc pe Cehov descopăr un mesaj diferit, ceva nou.


  Cred că îi cunosc aproape toată opera în versiunea lui Lain Entralgo, Cansinos Assens și alți traducători australi.


  Am pierdut lucrările complete în acea sală de așteptare de la Spitalul Princes Beatrice din Londra Cartea legată în piele pe care o cumpărasem la Târgul de Carte de la Madrid în 1969, când s-a născut fiica mea Helen.


O pun pe seama nervilor și în ziua în care mi s-a întâmplat ceva îngrozitor la Oviedo, cea mai groaznică noapte a existenței mele în care am trecut prin spânzurătoarea Caudine prin care trebuie să treacă oricine a fost lăsată afară în Hotel Historia de mi vida.


Mi-a părut rău nu numai că am pierdut acea carte valoroasă, ci și pentru că inserasem o fotografie cu semn de carte în care eram un băiat blond îmbrăcat în marinar cu părinții mei și colonelul regimentului de artilerie Gaudencio Tomé. Când ne-au dat locuința protejată din Valdevilla.


În Postul acesta m-am întors la poveștile lui. Camera Numărul 6 este un text devastator, teribil: acel psihiatru Andrei Efimevici care este dezbrăcat de funcțiile sale de meritori și ajunge nebun și degradat.


  Tandrețea, brutalitatea, sordidia și frumusețea alternează în capitolele sale.


Într-o „Crimă” va ieși la iveală profundul simț religios al romancierului, în a cărui familie nu lipsesc oameni evlavioși și luminați care recită psalmii și celebrează marile liturghii ale sfintei biserici rusești, dintre care unele durează mai mult decât sase ore.


  Trebuie să stai cu o lumânare în mână, să te crucei în mod constant.


Cehov recunoaște că o bunica de-a sa aparținea ramurii schismatice a Vechilor Credincioși (staroi vierosi) care doreau să urmeze vechea respectare și nu accepta reformele inițiate de Petru cel Mare.


În acest caz protagonistul este un anume Matei, un om cu o spiritualitate profundă căruia nu-i plac preoții pentru că fumează și beau vodcă și poartă sutane luxoase de mătase naturală.


De aceea își construiește acasă un oratoriu unde cântă psalmii, citește epistola și oficiază liturghia spre marele scandal al soției sale care arde stolele și casulele. „Tejerovii erau oameni foarte religioși, până la punctul în care în sat erau numiți „Fericiți”


Problema lui Matei Tejerov a fost că își dorea o biserică numai pentru el. Un văr al protagonistului Yakov Ivanich l-a învinuit pe Matei pentru obrăznicia sa.


"Ceea ce faci este un sacrilegiu... vei ajunge prost, verișoare"


Nu a fost atent și a continuat să-și prelungească privegherile și posturile în mod obișnuit. Faima lui de sfânt s-a răspândit curând în întreaga provincie.


Pelerinii veneau la oratoriu din orașe îndepărtate să-l vadă pe sfânt, deoarece spuneau că a făcut mai multe minuni.


Nu au lipsit femeile și s-a implicat diavolul.


Misticismul a dus la o orgie sexuală. Și se spune că, când vine vorba de bani și sfințenie, jumătate din jumătatea lui Cehov se referă la sectele Săritorilor și Flagelanților.


  „Sfântul” i-a lăsat însărcinată pe unii dintre acești devoți și a avut copii cu ei.


Tejerovii erau oameni bogați. Între ei au apărut neînțelegeri și într-o zi „Sfântul” apare mort.


Se fac cercetări de către jandarmi și reiese că frații lui au fost cei care au comis crima.


După o serie de aventuri pline de confuzie și emoție dar povestite cu măiestrie - Cehov este cel mai mare scriitor de povestiri și romane scurte care a existat vreodată deși francezii spun că a fost Maupasant - Fericiții merg parcă forțați spre Siberia și sunt închiși pe insula lui. Sakhalin, un loc sinistru pe care Anton l-a vizitat înainte de a muri.


Problema familiei Tejerov (ne spune romancierul) a fost că își doreau o biserică în felul lor. Cred că avea dreptate dar în cazul catolicilor hic et nunc cu acel apostat care pontifică la Vatican, prefer să stau acasă și să nu mă plimb prin biserică. În inima mea am construit o oratorie specială-


Liturghiile Catedralei Mântuitorului Hristos din Moscova oficiate de Patriarhul Chiril mă entuziasmează și sunt o referință pentru întoarcerea mea la Credință


 


Joi, 11 aprilie 2024

No hay comentarios: